FANDOM

Poprzedni odcinek
Aniołki Sączysmarka
A Matter of Perspective Następny odcinek
Return of Thor Bonecrusher
Artykuł
A Matter of Perspective (brak polskiego tłumaczenia) - piąty odcinek piątej serii serialu Jeźdźcy smoków: Na końcu świata.

Opis

Sprzeciwiając się Czkawce, bliźniaki podążają za Eruptodonem do jego ostatniego miejsca spoczynku, Vanaheim. Tam przekonują się, dlaczego żaden człowiek nie dotarł tam wcześniej.

Fabuła

Na Caldera Cay dochodzi do erupcji wulkanu i wiosce Obrońców Skrzydła grozi zalanie przez lawę. Mieszkańcy wyspy ze zgrozą zauważają, że Wielki Protektor leci zbyt wolno, by ocalić wioskę na czas. Wtedy z odsieczą przybywa młodszy smok, który wyjada całą lawę i ratuje osadę przed zniszczeniem. Zarówno Obrońcy, jak i stary smok zdają sobie sprawę, że jego rola jako Protektora dobiegła końca i czas przekazać tę rolę swojemu następcy.

Tymczasem na Końcu Świata Czkawka pracuje nad tajemniczym projektem. Jest nieco rozdrażniony, gdy do jego chatki puka Astrid, i ukrywa przedmiot swojej pracy. Dziewczyna przekazuje mu wiadomość od Obrońców, którzy zapraszają Jeźdźców na ceremonię Zmiany Strażnika. Przyjaciele zjawiają się na wyspie niemal natychmiast. Rytuał polega na przekazaniu opieki nad wyspą Nowemu Protektorowi, podczas gdy stary udaje się w swoją ostatnią podróż na miejsce spoczynku, wyspę Vanaheim. Mala oraz Throk przestrzegają Jeźdźców przed podążaniem w ślad za smokiem, ponieważ ludzka stopa nigdy nie postanęła, i nie powinna postanąć, na legendarnej wyspie. Mieczyk i Szpadka, zaintrygowani przestrogą, potajemnie wymykają się z wyspy i lecą za Eruptodonem.

Wkrótce Throk zdaje sobie sprawę z nieobecności bliźniaków i donosi o tym Jeźdźcom. Ci domyślają się, gdzie się udali, i ku zniesmaczeniu Mali odlatują w poszukiwaniu wyspy Vanaheim. Wkrótce docierają na nią i z zaskoczeniem odkrywają posągi przywodzące na myśl smoki. Przeszukują wyspę i odnajdują ukrywających się w lesie Mieczyka i Szpadkę. Jeźdźcy chcą wrócić na Caldera Cay, jednak opuszczenie wyspy uniemożliwiają im posągi, które okazują się być żywymi smokami - Strażnikami. Czkawka zdaje sobie sprawę, że właśnie one są powodem, dla którego żaden człowiek nigdy nie dowiedział się o istnieniu ani położeniu Vanaheim.

Jeźdźcy podejmują różne próby wymknięcia się z wyspy, na przykład przez rozdzielenie się na mniejsze grupy, jednak każda z nich kończy się niepowodzeniem. Czkawka rzuca pomysł, by spróbować wymknąć się zamiast na grzbietach smoków, to piechotą, przynajmniej na brzeg wyspy. Podkreśla, aby żaden z Jeźdźców nie naruszył świętych miejsc na wyspie. Rozkaz ten zostaje prędko złamany przez bliźniaków, którzy dotykają sterty smoczych kości. Razem ze Śledzikiem odkrywają, że każdy stos reprezentuje kości innego gatunku smoka. Tymczasem w innej części wyspy Sączysmark zakrada się do śpiącego Strażnika i bezskutecznie próbuje go obudzić. Odkrywa jednocześnie, że smok pachnie jak jedyna roślina rosnąca na Vanaheim - owoc Vanaheim. Czkawka natomiast dosiada Szczerbatka i na jego grzbiecie, trzymając się jednak ziemi, próbuje przemknąć obok Strażników, te jednak natychmiast się budzą i wściekle atakują, uniemożliwiając im opuszczenie wyspy. Czkawka zdaje sobie sprawę, że wszystkie dotychczasowe pomysły zawiodły.

Tej nocy Jeźdźcy rozbijają obozowisko i podsumowują całą wiedzę, jaką zdobyli na temat wyspy oraz strzegących jej smoków. Uświadamiają sobie, że Strazniki są ślepe, lecz dzięki ich węchowi rozpoznają wroga i są w stanie odeprzeć atak każdego ze smoków, jako że ze względu na naturę smoczego cmentarzyska miały one do czynienia praktycznie ze wszystkimi istniejącymi gatunkami. Bliźniaki przeczą tej teorii, wspominając, że od przybycia na wyspę skrzętnie notowali swoje obserwacje, z których wynika, że wśród smoczych szczątków nie ma ani jednej kości, która należałaby do Nocnej Furii. Czkawka wykorzystuje tę obserwację i razem ze Szczerbatkiem próbują opuścić wyspę jako jedyni, pozostawiając resztę Jeźdźców za sobą. Próba kończy się powodzeniem i Czkawka ma zamiar lecieć na Berk, żeby ściągnąć pomoc do walki ze Strażnikami. Powstrzymuje się jednak, ponieważ zdaje sobie sprawę, że gdyby zdradził większej liczbie ludzi tajemnicę istnienia Vanaheim, spokój wyspy mógłby zostać naruszony. Porzuca swój plan i wraca na wyspę, by znaleźć inny sposób na ucieczkę.

Czkawka ze Szczerbatkiem obserwują zachowanie Strażników, gdy te nie śpią. Okazuje się, że smoki dogladają znajdujących się na wyspie szczątków oraz jeszcze żyjących smoków, między innymi przybyłego niedawno Eruptodona, karmiąc go owocami. Czkawka uzmysławia sobie, że powinien podejść do problemu z innej perspektywy. Następnego dnia wraca do reszty Jeźdźców z workiem owoców, tłumacząc, że powinni się nimi dokładnie natrzeć, by pachnieć niczym same Strażniki i przemknąć obok nich bez wzbudzania ich niepokoju. Radzi jednocześnie, by zachowywać się cicho i spokojnie wylecieć z wyspy. Przyjaciele wcielają swój plan w życie. Strażniki rzeczywiście nie rozpoznają nieprzyjaciół, gdy jednak Sączysmark irytuje się, że jeden ze smoków wyjątkowo intensywnie go obwąchuje, Czkawka jest zmuszony pomóc mu umknąć podejrzewającym coś smokom. Wówczas z odsieczą przylatuje Eruptodon, który odciąga uwagę Strażników od Jeźdźców, dzięki czemu mogą oni spokojnie odlecieć. Czkawka w duchu dziękuje smokowi za jego ostatni akt pomocy. Eruptodon wraca na wyspę, której zgodnie ze smoczą tradycją ma już nigdy nie opuścić.

Bliźniaki dokonują ostatnich notatek na temat Vanaheim, jednak Szczerbatek niszczy ich notes. Czkawka tłumaczy, że żaden człowiek poza nimi nie może dowiedzieć się o istnieniu wyspy i żadne notatki na jej temat nie powinny dostać się w niepowołane ręce.

Z powrotem na Końcu Świata, Czkawka wyciąga wnioski ze swojej przygody i, powróciwszy do pracy nad swoim projektem, patrzy na problem z nieco innej perspektywy.

Najważniejsze wydarzenia

  • Jeźdźcy odkrywają legendarne i tajemnicze miejsce spoczynku smoków, wyspę Vanaheim.
  • Odkrywają też nowy garunek smoka - Strażnik.
  • Wielki Protektor ustępuje swojej pozycji następcy, po czym udaje się na wieczny spoczynek.

Postacie

Ludzie

Smoki

Zobacz też