FANDOM

Baldur by Johannes Gehrts

Baldur (ang. Baldr) - znany również jako Balder. Syn Odyna i Frigg. Bóg światła, wiosny i wszystkiego tego, co dobre i sprawiedliwe.

W mitologii nordyckiej

Według mitologii, pewnego dnia Baldura miały zacząć nękać niepokojące sny (w innych wersjach jego matkę), w których widział, jak uprowadza go Hel. Ponieważ był on uwielbiany przez wszystkich bogów, wszystkich bardzo to zaniepokoiło, a w szczególności Frigg. Postanowiła więc zmusić każde stworzenie, rzecz i istotę na świecie, aby złożyło przysięgę, że nie skrzywdzi Baldura. Zlekceważyła jednak jemiołę, którą uznała za zbyt słabą i niepozorną. Od teraz ulubioną zabawą bogów stało się rzucanie różnymi przedmiotami w boga światła i obserwowanie, jak się od niego obijają, nie robiąc mu żadnej krzywdy.

Loki, przebrany za żebraczkę, dowiedział się od Frigg, że jedynie jemioła jest w stanie skrzywdzić Baldura i podpuścił Hödura, ślepego brata Baldura, do strzelenia w brata strzałą wykonaną z gałązki jemioły. Bóg światła trafił do Helheim, ale Hel zgodziła się go wypuścić, jeżeli każda istota zapłacze z powodu straty Baldura. Olbrzymka o imieniu Thökk (staronord. "Dziękuję"), za którą możliwe, że przebrał się Loki, nie przyłączyła się do żałoby.

Baldur ma pozostać w Helheim aż do czas Zmierzchu Bogów. Kiedy przyjdzie czas, wraz z Hödurem zapanuje nad światem.

Historia

Imieniem Baldura jest nazwana cieśnina, w której Viggo umieszcza Podwodnego Rozpruwacza w odcinku Straszna cieśnina, aby uniemożliwić kupcom dopłynięcie na Berk.

W grze DreamWorks Dragons: Rise of Berk pojawia się lokacja o nazwie Baldr's Table, która jest dostępna jedynie podczas specjalnych okazji. Za każdym razem można tam było jednak odnaleźć inne smoki, więc nie można jednogłośnie stwierdzić, jakie gatunki zamieszkują tę wyspę.