FANDOM

Dragon Tactics TG

Stacja gry w Training Grounds

Dragon Tactics (brak polskiego tłumaczenia) — jedna z minigier w grze School of Dragons, znajdująca się w lokalizacji Training Grounds, w jaskini naprzeciwko Smoczej Akademii Została dodana wraz z rozszerzeniem Rise of Stormheart i stanowi istotną część tego oraz kolejnych dodatków. Umożliwia ona graczom kompletowanie swojej drużyny ludzi i smoków oraz toczenie za jej pomocą turowych bitew z przeciwnikami.

Opis

Dragon Tactics DE

Stacja gry na Dragon's Edge

Do gry można się dostać poprzez jaskinię w Training Grounds, przez menu gracza lub też stacje znajdujące się w innych lokacjach. Mają one postać niskich budynków. Można na nie natrafić na Berk obok wejścia na Sven's Farm oraz na Dragon's Edge za czaszą, poniżej domu Mieczyka i Szpadki.

Gra polega na toczeniu turowych drużynowych walk z przeciwnikami sterowanymi przez komputer na różnych planszach. Drużyna gracza składa się z jego wikinga oraz – w zależności od poziomu – z jego smoków lub z jeźdźców i smoczych bohaterów występujących w grze. W drużynach przeciwnych można natomiast spotkać manekiny ćwiczebne, łowców, smoki albo automatony Nikory Stormheart. Plansze są obserwowane przez gracza z perspektywy top-down, czyli z tak zwanego "lotu ptaka".

Przebieg gry

Po wejściu do minigry pojawia się okno wyboru poziomów. Jeśli gracz jest w niej po raz pierwszy, najpierw musi przejść krótki samouczek, który można uruchomić także później na dowolnym etapie gry – wystarczy użyć przycisku Tutorial, znajdującego się w prawym dolnym rogu okna.

Do wyboru jest siedem zestawów poziomów. Pierwsze trzy z nich, The Training Course, Icestorm Island i The Arena, każdy z ośmioma planszami, są dostępne dla gracza od początku gry – w każdym z nich odblokowany jest pierwszy poziom. Wygrywanie kolejnych starć pozwala odblokowywać następne plansze. W The Training Course drużyna gracza składa się z jego wikinga, jego jednego smoka oraz – w pierwszej połowie poziomów – z Astrid, natomiast na poziomach Icestorm Island gracz walczy swoim wikingiem oraz trzema wybranymi ze swoich stajni smokami. W poziomach z zestawu The Arena skład drużyny gracza jest nieregularny.

Pozostałe cztery zestawy to Rise of Stormheart (4 poziomy), Wrath of Stormheart (7 poziomów), The Hidden World (4 poziomy) oraz Curse of the Hobgobbler (2 poziomy). Zarówno pierwszą, jak i kolejne plansze wchodzące w ich skład można odblokować wyłącznie kupując i przechodząc fabułę rozszerzeń, ponieważ walki są jej częścią. W każdym z zestawów gracz walczy gotową drużyną, w której skład wchodzą jego wiking oraz ludzcy i smoczy bohaterowie napotkani w trakcie fabuły. Po ukończeniu dodatków do odblokowanych poziomów można bez przeszkód wrócić.

Po wybraniu poziomu pojawia się okno kompletowania drużyny, w którym przy pierwszych trzech zestawach gracz buduje swój skład, wybierając określoną ilość smoków. Aby smok mógł wziąć udział w walce, musi należeć do grupy gatunków zaimplementowanych do minigry, a także być dorosły i mieć choć w części zapełniony pasek energii. Jeśli dany osobnik nie spełni któregoś z warunków, nie będzie się dało go wybrać. Wszystkie statystyki danego smoka można sprawdzić jeszcze przed rozgrywką, wybierając go z listy i używając przycisku Details. Jeśli wybrana drużyna spełnia oczekiwania gracza, zatwierdza ją on przyciskiem Enter.

Po wejściu na planszę rozpoczyna się starcie. Pierwsza tura zawsze należy do gracza. Każda z postaci może wykonać w turze swojej drużyny jeden ruch po planszy i jedną akcję. Informacje o tym, kto i jakie posunięcie ma jeszcze do wykorzystania znajdują się po lewej stronie ekranu, pod okienkami z wizerunkami członków drużyny.

Dragon Tactics Gameplay
Bohaterowie i smoki mają różny zasięg ruchu. Zakres pól, na które może wejść postać, jest oznaczony niebieską obwódką. Aby przemieścić członka drużyny, należy – w zależności od sprzętu myszą lub palcem – przeciągnąć ścieżkę ruchu od niego aż do miejsca docelowego, a potem puścić, tym samym zatwierdzając ścieżkę.

Każda z postaci ma do wyboru jedną z czterech akcji, które po kliknięciu na nią wyświetlają się u dołu ekranu w postaci czterech ikon. Wszystkie akcje mają przypisaną ilość tur, co którą można ich użyć, oraz określony dystans, z którego mogą zostać wykonane. Może to być:

  • Close Range – akcja możliwa do wykonania wyłącznie w chwili, gdy postać stoi tuż przy przeciwniku.
  • Mid Range – akcja możliwa do wykonania w maksymalnej odległości jednego pola od przeciwnika.
  • Long Range – akcja możliwa do wykonania z dystansu więcej niż jednego pola od przeciwnika.
  • Self Only – akcja możliwa do wykonania wyłącznie na sobie (użycie tarczy, podniesienie statystyk lub poziomu zdrowia).

Możliwe akcje zależą od gatunku smoka lub broni posiadanej przez wikinga. Każdy rodzaj akcji ma określony kolor, który zazwyczaj występuje w tle ikony. Do tych rodzajów należą:

  • akcje ofensywne – różnego rodzaju ataki. Tła ich ikon są zwykle czerwone.
  • akcje defensywne – zapewnienie sobie szansy na osłonę. Tła ich ikon są zwykle pomarańczowe.
  • akcje podwyższające statystyki – czasowe podniesienie statystyk sobie lub sojusznikowi. Tła ich ikon są zwykle żółte.
  • akcje leczące – podniesienie poziomu zdrowia sobie lub sojusznikowi. Tła ich ikon są zwykle zielone.

Kliknięcie i przytrzymanie ikony danej akcji wyświetli jej dokładny opis.

Czwartą opcją u każdej z postaci jest zawsze akcja defensywna Defend, oznaczona ikoną tarczy, możliwa do użycia wyłącznie na sobie. Daje ona 75% szans na uniknięcie ataków w najbliższej turze przeciwnika i może być używana co turę.

O ile drużyna gracza od początku jest zaangażowana w walkę w całości, tak rozstawieni po planszy przeciwnicy muszą najpierw zostać zaalarmowani, by podjęli atak. Postaci gracza zaniepokoją ich, jeśli wejdą im w pole widzenia lub dostatecznie się zbliżą – zasięg, w którym wróg wykrywa gracza, jest różny i zwiększa się wraz z kolejnymi turami, tak więc stanie w miejscu i pomijanie swoich tur sprawi, że w końcu nawet wrogowie z drugiego końca planszy zostaną zaalarmowani i ruszą do ataku. Fakt, że przeciwnik zauważa którąś z postaci gracza jest sygnalizowany czerwoną obręczą, pojawiającą się wokół zaalarmowanego oponenta. Aby sprawdzić, czy wejście na dane pole zaniepokoi wrogów, wystarczy testowo przeciągnąć na nie ścieżkę ruchu postaci bez jej zatwierdzania (puszczania przycisku myszy/odrywania palca od ekranu).

W czasie danej tury można, ale nie trzeba wykorzystywać wszystkich ruchów i akcji. Jeśli gracz chce skończyć turę bez wykonania wszystkich możliwych posunięć, musi kliknąć znajdujący się w prawym dolnym rogu ekranu przycisk End Turn. Od jednej z aktualizacji można też przyspieszać rozgrywkę. Służy do tego znajdujący się nieco wyżej przycisk Fast Forward. Kliknięcie go pierwszy i drugi raz kolejno średnio i mocno przyspieszy wszystkie animacje, a trzecie kliknięcie przywróci rozgrywkę do normalnego tempa.

Każda z postaci – zarówno sojuszniczych, jak i wrogich – reprezentuje w grze jedną z 12 klas. Wśród smoków jest to zależne od ich gatunku, ponieważ klasa ta koresponduje z ich drugą umiejętnością ze stable questów. U wikingów klasa ta zależy od rodzaju dzierżonej broni. Klasy podzielone są na cztery grupy, w których każdy z elementów jest silniejszy przeciwko jednemu z pozostałych i słabszy przeciwko drugiemu. Korzystanie z tych schematów pozwala zadawać więcej krytycznych obrażeń i częściej trafiać (zarówno sojusznicy, jak i wrogowie mają przy każdym ataku pewną procentową szansę na uniknięcie go).

Do wygrania danej walki nie zawsze konieczne jest zabicie wszystkich oponentów. W prawym górnym rogu planszy znajduje się zakładka Objective, w której można znaleźć dwa rodzaje wytycznych:

  • cele kończące grę – może to być zabicie wszystkich przeciwników, ale również na przykład pokonanie wszystkich smoków danego gatunku, zrobienie tego w ramach określonej liczby tur lub też przetrwanie na planszy konkretną ilość ruchów (najczęściej jest to 10 tur). Zwykle obok tych celów znajduje się też drugi konieczny do spełnienia warunek – wiking gracza nie może zginąć podczas rozgrywki. Jeśli któryś z tych celów nie zostanie osiągnięty, walka kończy się dla gracza porażką.
  • cele opcjonalne – czasem w zakładce znajdują się także dodatkowe wytyczne, umieszczone pod nagłówkiem Optional. Może to być zabicie smoków danego gatunku w ciągu określonej liczby tur albo utrzymanie przy życiu jednego lub kilku sojuszników aż do końca rozrywki. Jeśli któryś z tych celów nie zostanie spełniony, gracz nie otrzyma po zakończeniu rozgrywki dostępu do wszystkich możliwych skrzyń – ilość niespełnionych celów opcjonalnych jest równa liczbie skrzyń, których nie będzie można otworzyć.

Jeśli graczowi uda się wygrać starcie, otrzymuje punkty doświadczenia dla swoich smoków oraz dla siebie, a także monety i jakiś element rynsztunku – broń, część pancerza lub ubioru. Wszystko to znajduje się w pierwszej z pięciu skrzyń, która jest nagrodą gwarantowaną. By dostać się do każdej kolejnej, gracz musi odpowiedzieć na pytanie. Może ono dotyczyć uniwersum Jak wytresować smoka lub odwoływać się do wiedzy ogólnej. Ze skrzyń można otrzymać broń lub elementy pancerza, ich schematy, elementy ubioru lub kawałki metalu, przydatne do tworzenia lub ulepszania w kuźni swojego rynsztunku. Czasami nagrodą może być również niewielka ilość gemów.

Nagrody, które gracz chce zatrzymać, należy przenieść do swojego ekwipunku. Pozostałe można wymienić na kawałki metalu i monety, zostawiając je w wyjściowym miejscu i klikając przycisk Continue, a następnie zatwierdzając chęć wymiany.

Statystyki

Zarówno gracz, jak i jego smoki dysponują zestawem statystyk, które wpływają na przebieg starcia. Są to:

  • Attackpower – statystyka określająca siłę ataków zadawanych z niewielkiej odległości.
  • Firepower – statystyka określająca siłę ataków dystansowych.
  • Speed – statystyka określająca zasięg pola, w którym w czasie jednej tury może poruszać się postać.
  • Critical Chance – statystyka określająca szansę na zadanie obrażeń krytycznych.
  • Healpower – statystyka określająca potencjalną lub faktyczną zdolność leczenia siebie lub sojuszników.
  • Dodge – statystyka określająca szansę na uniknięcie ataku.

Statystki smoków są tym wyższe, im wyższy jest poziom konkretnych osobników. Można je też czasowo podwyższać w czasie walki, jeśli któryś z członków drużyny gracza dysponuje odpowiednią akcją. Statystyki gracza zależą natomiast zarówno od jego poziomu, jak i – w znacznie większej mierze – od wyekwipowanego rynsztunku. Części pancerza i broń można ulepszać pod tym kątem w kuźni Pyskacza na Berk lub Nowym Berk.

Ciekawostki

  • Tylko część gatunków smoków może brać udział w minigrze.
  • Początkowo poza kursem przygotowawczym minigra zawierała tylko dwa zestawy poziomów, które nawiązywały do rozszerzeń – były to zestawy Rise of Stormheart i Wrath of Stormheart, gdzie kolejne plansze odblokowywały się wraz z fabularnymi postępami w danym dodatku. Dopiero jedna z kolejnych aktualizacji wprowadziła zestaw Icestorm Island, który, choć nazwą nawiązuje do pierwszego rozszerzenia w grze, nie wymaga jego zakupu do odblokowania poziomów.
  • Rozszerzeniem, które na największą skalę wykorzystuje minigrę, jest Wrath of Stormheart. Znaczna część zwieńczenia wątku fabularnego rozgrywa się właśnie na planszach, na których gracz toczy walki o kolejne wyspy zajęte przez ludzi Nikory Stormheart.
  • Początkowo The Training Course posiadał jedynie cztery poziomy, z czego we wszystkich graczowi towarzyszyła Astrid. Wraz z wersją 3.10 wprowadzono cztery dodatkowe plansze, na których gracz musi sam ze swoim wierzchowcem mierzyć się z automatonami, a także z jeźdźcami i ich smokami. Poziomy te były swego rodzaju precedensem – wcześniej gracz nigdy nie stawał do walki przeciwko pozytywnym bohaterom.
  • Jeśli graczowi mimo kolejnych prób nie uda się wygrać którejś z walk w ostatnich czterech zestawach, nie będzie mógł ukończyć danego rozszerzenia.
  • Jako że akcje defensywne są de facto akcjami podnoszącymi statystyki (w tym przypadku statystykę Dodge), część teł w ikonach akcji defensywnych ma kolor nie pomarańczowy, a żółty.
  • Dawniej na miejscu Dragon Tactics w Training Grounds znajdowała się minigra Bull's-Eye Lagoon.

Zobacz też