FANDOM

Krzyż Berk
Artykuł

Duży Skrzydłocień (ang. Large Shadow Wing) lub Duży Cień (ang. Large Shadow) — gatunek smoka, przedstawiciel klasy ognistej[1], pojawiający się w sezonie Jeźdźcy smoków: Na końcu świata oraz w grze DreamWorks Dragons: Rise of Berk. Żyje w ścisłej symbiozie z Małym Cieniem.

Wygląd

Duży Cień osiąga potężne rozmiary i jest jednym z większych gatunków. Jego głowa jest zdecydowanie duża i okrągła, przypominająca w tym głowę Małego Cienia. Zaopatrzona jest w długie i ostre zęby. Ślepia osadzone są dosyć głęboko w czaszce, a nozdrza ustawione są wysoko. Łeb smoka znajduje się na krótkiej szyi.

Ciało smoka wydaje się dość masywne, co raczej negatywnie wpływa na jego sposób i prędkość poruszania się - Duży Cień, jak większość dużych gatunków, ma bardzo małą zwrotność. Posiada on dwie pary niezbyt zgrabnych łap. Gad ma za to wielkie i silne skrzydła o dużej rozpiętości, dzięki którym zwierzę potrafi utrzymać do kilku Małych Cieni na ich powierzchni.

Siedlisko i dieta

Nieznane jest naturalne siedlisko Dużych Cieni. Jedyny poznany osobnik zamieszkuje niezidentyfikowaną wyspę na Archipelagu wraz z żyjącym w symbiozie z nim stadem Małych Cieni. Według gry DreamWorks Dragons: Rise of Berk smoki te można znaleźć na Mani's Teardrop.

Duży Cień, jak większość gatunków smoków, jest mięsożerny, a jego główne pożywienie stanowią prawdopodobnie ryby bądź inne zwierzęta.

Zachowanie i tresura

Duży Cień to potężny smok, żyjący w symbiozie z Małymi Cieniami. Mniejsze smoki zapewniają mu odpowiednią ilość pożywienia, polując stadem z wykorzystaniem podstępu, podczas gdy Duży Cień może odpoczywać, ukryty w gęstwinie. Jednak gdy ofiara okaże się trudna do schwytania, Małe Cienie zapędzają ją w stronę wielkiego gada, a potem kryją się bezpiecznie pod jego skrzydłami, podczas gdy ten przypuszcza atak. Jest zawzięty i rzadko odpuszcza pościg, ale choć wytrwały, nie jest zbyt zwinny, co może się okazać dla niego zgubne.

Nie wiadomo, czy można wytresować Dużego Cienia. Jedyny spotkany przedstawiciel tego gatunku zachowywał się dosyć agresywnie, pomagając towarzyszącemu mu stadu Małych Cieni w próbach schwytania człowieka.

Moce i umiejętności

Ryk

Shadowwingroar
Dorosłe Duże Cienie mogą wytwarzać potężny ryk, którym dezorientuje ich wrogów niczym fala dźwiękowa Gromogrzmota. Dźwięk ten jest również sygnałem dla Małych Cieni, aby dołączyły one do skrzydeł smoka, by stworzyć swoją charakterystyczą formację bombowca.

Formacja bombowca

Najbardziej charakterystyczną cechą tych smoków jest tendencja do zbierania swoich mniejszych pobratymców pod skrzydła. Po wydaniu alarmującego ryku Małe Cienie przyczepiają się pod kończynami lotnymi smoka i mają za zadanie z dużą częstotliwością strzelać lawą w przeciwnika, podczas gdy dorosły smok służy jako gigantyczny przewoźnik.

Inteligencja

Zwierzęta te są niezwykle inteligentne, bowiem potrafią w bardzo umiejętny sposób zaplanować i zorganizować zasadzkę na upatrzoną ofiarę.

Siła

Duży Cień może udźwignąć ciężar dziesięciu Małych Cieni na swoich skrzydłach, bez jakichkolwiek trudności czy oznak zmęczenia.

Etapy rozwoju

  • Jajo
  • Pisklę
  • Dorosły osobnik
  • Tytan

Jajo

Jajo Dużego Cienia pojawia się jedynie w grach. Posiada kolisty kształt, a skorupa pokryta jest ciemnymi plamkami o rozmaitym rozmiarze i kształcie. Charakterystyczną cechą jaja są rozmieszczone po bokach, przypominające kolce wypustki, właściwe dla dorosłego osobnika.

Pisklę

Młody osobnik tego gatunku nie różni się za wiele od dorosłego, poza tym, że jest o wiele mniejszy, nie posiada wypustek na swoim ciele, a jego skrzydła nie są tak rozłożyste jak w przypadku wyrośniętego smoka.

Tytan

Tytaniczny Duży Cień różni się jedynie rozmiarem swojego ciała i kolorem - ciemnozielonym, z jaśniejszym podbrzuszem i podgardlem oraz czerwonymi plamkami w kilku miejscach, między innymi na skrzydłach.

Słabości

Symbol Osobny artykuł: Słabości smoków

Pojawienie się

Jeźdźcy smoków: Na końcu świata

Duży Cień pojawia się w odcinku Niekończący się dzień i wraz z Małymi Cieniami atakuje Czkawkę i Szczerbatka, którzy dali się zwabić na ich wyspę. Ostatecznie zostaje jednak wymanewrowany przez przyjaciół – ci wykorzystują jego niską zwrotność i uciekają drapieżnikowi oraz jego stadu.

Znani przedstawiciele

Z filmów i serialu

Z gier

DreamWorks Dragons: Rise of Berk

W grach

DreamWorks Dragons: Rise of Berk

W grze DreamWorks Dragons: Rise of Berk Duży Cień występuje pod nazwą Alpha Shadow, a nie Large Shadow.

Ciekawostki

  • W serialu Czkawka określa zarówno tego smoka, jak i mały, żyjący w symbiozie z nim gatunek zbiorczą nazwą "Skrzydłocienie". Same gatunki zostały rozróżnione przez Richarda Hamiltona na "Duży Cień" (ang. Large Shadow) i "Mały Cień" (ang. Small Shadow).
  • Według twórcy Duże i Małe Skrzydłocienie to gatunki, które łączy głównie współpraca, choć mogą być w jakimś stopniu spokrewnione. Nie ma jednak żadnych innych danych, które wskazywałyby na pokrewieństwo między tymi gatunkami – różni je wszystko, od wielkości po typ ognia, a łączy jedynie symbioza mająca ułatwić im przetrwanie.
  • Duży Cień jest jedynym smokiem w klasie ognistej, który nie zieje ogniem. Powodem takiego sklasyfikowania go jest fakt, że żyje w symbiozie z plującymi ognistymi kulami Małymi Cieniami.

Przypisy

Zobacz też

Gatunki smoków z filmów, serialu i gier
Stoker class Czerwona ŚmierćDuży SkrzydłocieńFlame WhipperGobsuckerHobgobblerKoszmar PonocnikKoślawy MrukKsiężniczka OgnioglistMały SkrzydłocieńMoldruffleNocny KoszmarOgnioglistaOgnisty KoszmarPaszczogonSilver PhantomStraszliwiec StraszliwyTajfumerangThreadtailZielona Śmierć
TU-Hybrydy AbomibumbleBonestormerBrooding BoltstamperChimeragonDeathly GaleslashDreadstriderGhastly ZapplejackHoarsbrumbleHumbangerHushbogleRidgesnipperSkrillknapperThunderbottom
Pojęcia związane ze smokami
Ogólne SmokiTresura smokówSłabości smokówAlfa
Etapy rozwoju Smocze jajaSmocze pisklętaTytaniczne smoki