Advertisement
Artykuł

Eruptodon (ang. Eruptodon) — gatunek smoka, przedstawiciel kamiennej klasy. Po raz pierwszy zostaje wspomniany w odcinku Obrońcy Skrzydła (część 1), a oficjalnie występuje w Obrońcy Skrzydła (część 2). Najlepiej poznanymi przedstawicielami tego gatunku są Wielki Protektor i Nowy Protektor.

Wygląd

Eruptodon na pierwszy rzut oka przypomina nieco Gronkla. Najbardziej okazałą częścią ciała smoka wydaje się być duża, okrągła głowa. W stosunku do niej jego oczy są bardzo małe. Paszcza zwierzęcia zaopatrzona jest w duże, nieostro zakończone zęby.

Tułów jest masywny i atletyczny, pokryty łuskami, które z wyglądu przypominają zastygniętą lawę. Eruptodon zaopatrzony jest w dwie pary kończyn, gdzie przepaść między rozmiarem przedniej a tylnej jest ogromna – przednie łapy są niezwykle małe, ledwo co widoczne przez dużą głowę, tylne zaś są spore i silne, gdyż muszą utrzymywać całe jego ciało. Skrzydła za to mają dość dużą powierzchnię, gad jest zdolny unieść się w powietrze. Ciało kończy się niezbyt długim, masywnym ogonem z rzędami tępych wypustek u góry i dołu.

Smok zazwyczaj jest szarobrązowy. Między jego łuskami prześwitują pomarańczowe żyłki.

Siedlisko i dieta

Ze względu na dietę Eruptodony żyją w aktywnych wulkanach. Osobniki poznane w serialu mieszkają w wulkanie na wyspie Caldera Cay. Według gier DreamWorks Dragons: Rise of Berk oraz School of Dragons ten gatunek zamieszkuje też wyspę znaną pod nazwą Eruptodon Island.

Smok odżywia się lawą. Jest to pierwszy znany gatunek, który jest w stanie żywić się tą substancją. Musi mieć do niej stały dostęp, gdyż bez tego grozi mu szybkie osłabienie i w konsekwencji śmierć.

Zachowanie i tresura

Eruptodony wydają się z natury dość łagodnymi i przyjaznymi ludziom istotami. Jeśli człowiek im nie zagraża, nie mają powodu, by go atakować.

Smoki te nie muszą być tresowane, ponieważ od małego żyją w towarzystwie ludzi, którzy ich nie krzywdzą, i dzięki temu przyzwyczajają się do nich. Według gry School of Dragons dzikiego Eruptodona można oswoić, zdobywając jego zaufanie i oferując mu pożywienie, pozostając przy tym na wysokości jego oczu, w jego polu widzenia. Pomocne mogą być też świecące elementy przykuwające uwagę smoka, na przykład Ognioglisty.

Moce i umiejętności

Ogień

Eruptodon, jako przedstawiciel głazożernych smoków, pluje strumieniem lawy, którą sam się odżywia.

Kopanie

Kiedy smok ten nie ma dostępu do pożywienia, głodny potrafi za pomocą swoich masywnych szczęk wykopać tunel w wygasłym wulkanie. Tym samym powoduje jego uaktywnienie się i zyskuje dostęp do lawy.

Etapy rozwoju

Jajo

Jajo Eruptodona pojawia się w serialu, po raz pierwszy w odcinku Jak na ruszcie. Jest ono dosyć duże, nieco większe od ludzkiej głowy. Nie posiada na skorupce żadnych urozmaiceń w postaci plam, łusek czy pasów, ma szarą barwę. Według gier jajo jest ciemniejsze i posiada wiele pęknięć, przez które prześwituje światło lawy.

Pisklę

Nowy Protektor, potomek Wielkiego Protektora, jest jedynym poznanym pisklęciem ze swojego gatunku. Smok jest idealnym odwzorowaniem dorosłego osobnika, posiada on wszystkie jego proporcje, a jedyną i oczywistą różnicą pomiędzy nimi jest rozmiar.

Tytan

Główna zmiana następuje w kolorze, który z brunatnoszarego zmienia się na brązowy, a wzory na ciele smoka przybierają żółtą barwę. Zwierzę zostaje pozbawione źrenic, zastąpionych przez jaskrawożółte białko oka, zaś paszcza zaczyna emitować światło o podobnym odcieniu.

Słabości

  • Dłuższe oddalenie od źródła pożywienia jest niebezpieczne, gdyż smokowi grozi szybkie osłabienie i śmierć.

Krzyż Berk.png Osobny artykuł: Słabości smoków

Pojawienie się

Jeźdźcy smoków: Na końcu świata

Pierwszy poznany Eruptodon, przedstawiony jako Wielki Protektor, został po raz pierwszy wspomniany w odcinku Obrońcy Skrzydła (część 1). Zamieszkiwał wyspę będącą siedzibą Obrońców Skrzydła, został jednak schwytany przez Łowców Smoków.

Wielki Protektor pojawia się oficjalnie w odcinku Obrońcy Skrzydła (część 2), uwięziony przez Viggo oraz Rykera. Po długim czasie przebywania w zamknięciu Eruptodon zaczyna być głodny. Mala martwi się o niego, twierdząc, że musi on nieustannie jeść lawę, inaczej umrze z głodu. Viggo planuje wykorzystać Wielkiego Protektora do zniszczenia Konca Świata. Na szczęście jeźdźcom udaje się w porę dotrzeć na miejsce i nakarmić smoka lawą Gronkli.

W odcinku Jak na ruszcie smok składa jajo, z którego ma się wykluć kolejny Wielki Protektor, jednak nie ma on sił na zapewnienie jaju warunków do wyklucia się i to jeźdźcy muszą je odtransportować do wnętrza wulkanu.

Oba Eruptodony powracają w odcinkach Ogniowa Burza (część 1) i Ogniowa Burza (część 2), gdzie jeźdźcy mają za zadanie chronić pisklę.

W odcinku Z innej perspektywy Wielki Protektor okazuje się już zbyt powolny, by móc dalej sprawować obowiązek obrońcy wyspy. Przekazuje zatem tę funkcję Nowemu Protektorowi, a sam udaje się na Vanaheim, by tam doczekać swoich ostatnich dni.

W odcinku Król smoków (część 2) Nowy Protektor odpowiada na wezwanie Oszołomostracha i bierze udział w ostateczniej bitwie między smoczymi obrońcami a Łowcami.

Znani przedstawiciele

Z filmów i serialu

Z gier

DreamWorks Dragons: Rise of Berk

DreamWorks Dragons: Titan Uprising

  • Magmic Eruptodon
  • Tectonic Thorium
  • Volcanic Eruptodon
  • Volcanic Vethorm

W grach

DreamWorks Dragons: Rise of Berk

School of Dragons

Eruptodon pojawił się wraz z aktualizacją 24 czerwca 2016 roku. Jego jajo kosztuje 250 gemów i wykluwa się 12 godzin. Dorosłego osobnika tego gatunku można też zdobyć, wykonując odpowiednią misję z rozszerzenia Return to Dragon Island. Smok posiada własną animację.

Ciekawostki

  • To pierwszy smok będący w stanie żywić się lawą.
  • Jaja tego smoka wykluwają się tylko i wyłącznie w wulkanie. Poza nim obumierają z zimna.
  • Jeśli Eruptodon nie ma dostępu do lawy, a w pobliżu znajduje się nieczynny wulkan, zaczyna w nim kopać, doprowadzając do jego uaktywnienia się. Jest to więc gatunek mogący mieć znaczny wpływ na środowisko.
  • To drugi smok, który zostaje ukazany jako statua, zanim pojawia się w formie naturalnej. Pierwszym jest Grapple Grounder.
  • Mala twierdzi, że Eruptodon składa tylko jedno jajo w ciągu całego życia. Jest to jednak mało prawdopodobne, gdyż wtedy smoki te miałyby ujemny przyrost naturalny.
  • Z gry School of Dragons wynika, że Valka miała już kiedyś do czynienia z tym gatunkiem.
  • Gatunek został wprowadzony do gry DreamWorks Dragons: Rise of Berk dopiero w lutym 2019 roku, podczas gdy Magmadon oraz Coaldron – przedstawiciele gatunku Eruptodon – byli dostępni w grze wcześniej.

Zobacz też

Gatunki smoków z filmów, serialu i gier
Stoker class.png Czerwona ŚmierćDuży SkrzydłocieńFlame WhipperGobsuckerHobgobblerKoszmar PonocnikKoślawy MrukKsiężniczka OgnioglistMały SkrzydłocieńMoldruffleNocny KoszmarOgnioglistaOgnisty KoszmarPaszczogonSilver PhantomStraszliwiec StraszliwyTajfumerangThreadtailZielona Śmierć
Boulder clas.png EruptodonGrapple GrounderGroncicleGronkielKrzykozgonMiażdżytłuk KafarOgniołykOstrykiełSzeptozgonShovelhelmStrażnikThunderpedeWyrwiflak Szkarłatny
Tracker class.png GruchotnikMudrakerPodwodny RozpruwaczRockstomperSnifflehunchŚmiertnik ZębaczThunderclawWindgnasher
Sharp class.png BurzochlastDevilish DervishDrzewokosEgg BiterHackatooKroplorwijShivertoothSmętny ZgrzytaczSzponiakSzybki SzpicThornridgeWindstrikerZbiczatrzasł
Tidal class.png Fioletowa ŚmierćGromogrzmotLuminous KrayfinOgniowa BurzaOszołomostrachPodwodny RozpruwaczRaziprądRipwreckerSand WraithShockjawSliquifierTide GliderWindwalkerWrzeniec
Mystery class.png BawoleńDramillionForeverwingGnatochrupHobgobblerJaskiniowy RabuśMarazmorPiaskowa ZjawaPrickleboggleSidlarzSilkspannerSlithersongSweet DeathSword StealerŚlizgochlastŚmiercipieśńZaduśny ZdechZbrojoskrzydłyZębiróg ZamkogłowyZmiennoskrzydły
Strike class.png Biała FuriaMroziczortNight LightNocna FuriaPotrójny CiosŚmierciozaurWandersmokWoolly Howl
Inne StingerWilkoskrzydłyNiezidentyfikowane gatunki smoków
TU-Hybrydy.png AbomibumbleBonestormerBrooding BoltstamperChimeragonDeathburpleDeathly GaleslashDreadstriderGhastly ZapplejackHoarsbrumbleHumbangerHushbogleRidgesnipperSeastormerSkrillknapperThunderbottom
Pojęcia związane ze smokami
Ogólne SmokiTresura smokówSłabości smokówAlfa
Etapy rozwoju Smocze jajaSmocze pisklętaTytaniczne smoki
Advertisement