FANDOM

Frigg And Her Maidens

Frigg - nordycka bogini. Patronka małżeństwa, rodziny, ogniska domowego i deszczu. Żona Odyna oraz jednocześnie siostra i macocha Thora.

W mitologii nordyckiej

Miała być córką Fjörgynna, prawdopodobnie pierwotnego boga gromów, i Jörd, bogini ziemi, która jest również matką Thora.

Według podań, Frigg miała posiadać dar jasnowidzenia i pełnić rolę szamanki. W czasach wikingów takie kobiety nazywano völva, co w języku staronordyskim oznacza "dzierżącą różdżki".

Domem Frigg w Asgardzie jest pałac Fensalir, który, pomimo odpychającej nazwy ("bagienne domostwo"), ma być najwspanialszą ze wszystkich posiadłości. W ciągu dnia miała tam tkać, wraz ze swoimi służkami, chmury. Z uwagi na swój status, podobno mogła nawet zasiadać na tronie swojego męża - Hliðskjálf.

Synem Frigg i Odyna był Baldur. Pewnego dnia zaczęły go (w innych wersjach Frigg) nękać dziwne sny, z których wynikało, że Hel oczekuje Baldura. Zrozpaczona Frigg kazała przysiąc każdej istocie i rzeczy, że nie skrzywdzi jej syna. Nie wymusiła jednak przysięgi na jemiole, co wykorzystał Loki, który podpuścił ślepego brata Baldura, Hodura, do strzelenia do Baldura strzałą wykonaną z jemioły. Śmierć Baldura miała być wydarzeniem, które doprowadziło Frigg do płaczu. Drugim będzie śmierć Odyna w czasie Zmierzchu Bogów.

Historia

W serialu pojawia się wyspa nazwana jej imieniem. Jest ona zamieszkana przez pasożyty o nazwie paszczon.

Ciekawostki

  • Jest często mylona z Freją z uwagi na zbieżność imion. Łatwo je jednak rozróżnić, ponieważ Frigg należała do rodu Azów, a Freja do wanów asgardzkich.
  • Jej atrybutem była brzoza.
  • Od jej, lub Frei, imienia pochodzi nazwa piątego dnia tygodnia w większości języków germańskich i skandynawsko-germańskich