FANDOM

Jak (ang. Yak) — rodzaj dużego kopytnego zwierzęcia hodowlanego wikingów, który żyje wraz z nimi na Berk.

Korzyści

Jaki są dość duże, mają grube, długie, czarne futro, niezbędne w chłodnym klimacie. Hoduje się je głównie dla mięsa i jaczego mleka. Uzyskuje się z nich również futra oraz rogi wykorzystywane do produkowania broni i przedmiotów codziennego użytku, np. hełmu.

Historia

Wikingowie już od bardzo dawna hodują jaki. Przed wydarzeniami z filmu Jak wytresować smoka starali się chronić je przede wszystkim przed głodnymi smokami, dla których były pożywieniem. Później okazało się, że gady porywały zwierzęta dla Czerwonej Śmierci. Po pokonaniu bestii smoki przestały je porywać.

W odcinku Folwark zwierzęcy okazuje się, że jaki, a także inne zwierzęta nadal boją się smoków, mimo że te przestały je porywać i jeść. Ostatecznie jednak, dzięki interwencji Czkawki i jego przyjaciół, zawarły one pokój ze smokami i zaufały im.

Jaki pojawiają się bardzo często, jednak nie odgrywają one znaczącej roli. Są zwykle przedstawiane na farmach i w zagrodach.

W grach

School of Dragons

W grze School of Dragons można hodować jaki w zagrodach. Po nakarmieniu zwierząt otrzymujemy jacze mleko, które można sprzedać lub zachować do misji.

Ciekawostki

  • Szpadka i Mieczyk mają w swoim domu wypchanego jaka.
  • Jaczy mogel wykonany jest prawdopodobnie z mleka jaka.
  • W odcinku Efekt węgorza bliźniaki wymyśliły lody, tworzone z jaczego mleka.
  • Thorstonowie niegdyś posiadali jaka o imieniu Sam, z którym bliźniaki się przyjaźniły.
  • Zarówno Stoick Ważki, jak i jego ojciec posiadali hełmy z rogami tego zwierzęcia.
  • Pyskacz uważa, że spotkał kiedyś Młotogłowego Jaka.
  • W rzeczywistym świecie jaki żyją w Tybecie i nigdy nie trafiły w rejon Arktyki, choć mogłyby w nim żyć. Nieco podobnym gatunkiem żyjącym w Arktyce jest piżmowół.

Galeria

Zobacz też