FANDOM

Ziemniak kartofel jak kto woli

Kartofel zasadzony w ziemi (Jak złamać smoczą klątwę)

Kartofel, ziemniak (ang. potato) - warzywo, pojawiające się zarówno w powieściach Cressidy Cowell, jak i w trzecim sezonie serialu - Jeźdźcy smoków: Na końcu świata.

W książkach

Kartofel, pisany z wielkiej litery, jest inaczej znany jako Warzywo, Którego Nazwy Nikt Nie Śmie Wypowiadać (ang. The-Vegetable-No-One-Dares-Name). Odgrywa istotną rolę w książce Jak złamać smoczą klątwę

Opis

Kartofel ma znany nam wygląd bezkształtnego, jasnobrązowego warzywa. Jest smaczny, zwłaszcza na ciepło z rozpuszczonym na nim masłem.

Wszyscy wikingowie przez wieki wyobrażali go sobie jednak jako roślinę egzotyczną o jaskrawym kolorze i niezwykłym wyglądzie. Kartofel, do pewnego czasu, rósł jedynie w Ameryce, stąd znany był wikingom tylko z legend (w które zresztą mało kto wierzył). 

Historia

Odkrycie

Wszyscy wikingowie wyobrażali sobie świat jako płaski talerz, na którego krawędzi znajduje się ogromny wodospad (wychodzący z dalekiego morza). Pierwszym wikingiem, który odważył się odkryć dalszy, nieznany świat, był Bigjob z klanu Histeryków. Trafił on na ląd Ameryki i dzięki dobroci tubylców zdobył legendarnego kartofla. Wracając z powrotem do Histerii, wiking walczył z wielkim morskim potworem o nazwie Zębacz Zagładnik. Podczas ucieczki do kraju Histeryków, w ziemniaku utkwiła charakterystyczna strzała Amerykanów. Po śmierci Bigjoba, jego ciało zostało zamrożone, a wraz z nim trofeum w postaci ziemniaka z wbitą w niego strzałą.

Dalsze losy

W książce Jak złamać smoczą klątwę Czkawka chce wyleczyć Śledzika, który został zaatakowany przez Żmijka Jadowitka. Według Starego Dziada, to właśnie kartofel ma właściwości lecznicze - odtruwa organizm z jadu wstrzykniętego przez nanosmoka. Czkawce udaje się wykraść magiczne warzywo z Wielkiej Sali klanu Histeryków, roztapiając je i walcząc po drodze z jego strażnikiem, synem Bigjoba, Norbertem. Następnie przeprawia się z ziemniakiem i wbitą w niego strzałą do Głuplandii, zostaje jednak po drodze zaatakowany przez Zębacza Zagładnika, który kradnie warzywo. Okazało się później, że ogromny smok był ukąszony przez Żmijka Jadowitka i chciał zdobyć antidotum dla siebie.

Po powrocie na wyspę sytuacja się komplikuje. Śledzik, nieleczony, wraca do zdrowia, natomiast z sił opada Czkawka. Okazuje się, że to właśnie on został zatruty jadem Żmijka Jadowitka. Śledzik, poproszony przez przyjaciela, wbija w jego stopę strzałę, która przez wiele dekad zdążyła nasiąknąć sokiem z ziemniaka. Śledzik ratuje Czkawkę w ostatniej minucie. 

Po wielu, wielu latach, gdy Czkawka był już dorosły, na Głuplandii urosło całe pole ziemniaków, a wikingowie zaczęli je normalnie hodować. Wszystko za sprawą amerykańskiej strzały, na której przetrwały soki i nasiona ziemniaka. Wikingowie odkryli później jego wspaniały smak oraz nauczyli się go przyrządzać.

Ciekawostki

  • Kartofel jest nazywany Warzywem, Którego Imienia Nikt Nie Śmie Wypowiadać, ponieważ każdego, kto wierzy, że Ameryka istnieje, a świat jest okrągły uważa się za szaleńca.
  • Tytuł kartofla - Warzywo, Którego Imienia Nikt Nie Śmie Wypowiadać - opiera się na tytule Lorda Voldemorta z książek Harry Potter J.K. Rowling - Ten-Którego-Imienia-Nie-Wolno-Wymawiać.

W serialu

Twórcy trzeciego sezonu zapowiedzieli, że praktycznie w każdym odcinku przynajmniej raz pojawi się ziemniak. Jest to element humorystyczny, zwany przez twórców "jajkiem wielkanocnym" i traktowany w ramach wyzwania dla widzów serialu, których zadaniem jest znalezienie ziemniaka w każdym z odcinków.