FANDOM

Artykuł

Nuffink Haddock (ang. Nuffink Haddock) — syn Czkawki Haddocka oraz Astrid Hofferson. Debiutuje w filmie Jak wytresować smoka 3, pojawia się także w krótkometrażówce Święta w domu.

Wygląd

Chłopiec odziedziczył jasny kolor włosów po matce, zaś zielone oczy po ojcu. Ogólnym wyglądem o wiele bardziej przypomina Czkawkę, również ze sposobu, w jaki się ubiera. Ozdobą wyróżniającą chłopca jest wisiorek z czymś, co przypomina smoczy kieł lub pazur. Czasami Nuffink nosi wetknięty za pas drewniany mieczyk do zabawy.

Charakter

Nuffink wydaje się chłopcem radośnie i ufnie, czasem wręcz naiwnie, nastawionym do świata. Jest dość nieśmiały i wydaje się bardziej strachliwy w porównaniu do swojej zuchwałej siostry, Zephyr. Jednocześnie jest o wiele bardziej żywiołowy i mnóstwo czasu spędza na zabawie lub po prostu bieganiu w kółko, podczas gdy Zephyr jest poważniejsza i spokojniejsza. Z zafascynowaniem wysłuchuje opowieści ojca, zwłaszcza tych o smokach. Początkowo obawia się ich przy bezpośrednim spotkaniu, lecz ufa im, gdy zda sobie sprawę, że nie są groźne.

Zephyr stanowi dla młodszego brata pewien autorytet. Jak gdyby nie ufając własnemu osądowi, Nuffink bardzo często upewnia się, jak na daną sytuację reaguje siostra, i bezkrytycznie ją naśladuje. Podziela jej opinie, nawet, jeśli są sprzeczne z jego własnymi odczuciami albo różnią się od przekonań rodziców. Przykładowo, Nuffink był zafascynowany opowieściami ojca o tradycjach świątecznych związanych ze smokami i chciał towarzyszyć mu w połowie ryb, gdy jednak chwilę później Zephyr wyciągnęła przeciw rodzicom masę argumentów za tym, że smoki są groźne, i podjęła konstruowanie kolejnych pułapek na smoki, Nuffink dołączył do niej. Kilka dni później, podczas Snoggletoga, wystawiony z jego okazji spektakl początkowo podobał się chłopcu, widząc jednak, że Zephyr była nim zażenowana, Nuffink natychmiast zmienił zdanie i okazał niezadowolenie wobec przedstawienia.

Historia

Święta w domu

Nuffink czkawka tata homecoming

Nuffink słucha opowieści ojca

Krótkometrażówka rozpoczyna się narracją Czkawki, która, jak się okazuje, jest jego rozmową z synem Nuffinkiem. Czkawka opowiada mu o tradycjach praktykowanych podczas Snoggletoga, zwłaszcza tych związanych ze smokami; tłumaczy na przykład, że co roku zostawia w dużej misie stertę ryb dla Szczerbatka, mimo, że smok nie mieszka już na wyspie. Proponuje synkowi, by towarzyszył mu podczas łowienia ryb na tegoroczne święta, i Nuffink ochoczo się zgadza.

Czkawka jednak nie udaje się na połów, bo wychodząc z domu zostaje zaskoczony przez pułapki zastawione przez Zephyr. Dziewczynka znalazła na strychu Smoczy Podręcznik i prowokuje rodziców niewygodnymi pytaniami na temat smoków; stwierdza, że nie chce zostać smoczym deserem, i pyta Nuffinka, czy on także. Chłopiec wzrusza ramionami i podąża za siostrą, skandując hasła o wrogości wobec smoków. Podczas gdy jego siostra konstruuje pułapki, Nuffink przebiera się za smoki i pełni rolę królika doświadczalnego, sprawdzając ich skuteczność.

Homecominh nuffink zephyr

Rodzeństwo ogląda spektakl

Podczas spektaklu, opowiadającego historię zawiązania przyjaźni między wikingami a smokami, Nuffink jest bardzo podekscytowany. Jest zachwycony strojem Szczerbatka, skonstruowanym przez Czkawkę. Kilkakrotnie podczas spektaklu bije brawo, raz jednak, zerkając na swoją siostrę i widząc, że dziewczynka nie podziela jego entuzjazmu, Nuffink chowa ręce i kręci głową z nagłą dezaprobatą. Gdy na scenie wybucha pożar, Nuffink, podobnie jak wszyscy zgromadzeni wikingowie, jest przerażony i chowa się za siostrą. Wysuwa zza niej głowę, by zobaczyć finałową scenę oswojenia Szczerbatka. Chłopiec podziela entuzjazm reszty plemienia i z wielką radością klaszcze, tym razem nie zwracając uwagę na Zephyr, która dopiero po chwili przekonuje się i dołącza do aplauzu.

Jak wytresować smoka 3

THW-Hiccup, Nuffink, Toothless

Nuffink podczas lotu z tatą na Szczerbatku

Nuffink pojawia się w epilogu filmu Jak wytresować smoka 3. Znajduje się na pokładzie statku razem ze swoimi rodzicami oraz siostrą; rodzina żegluje w okolicy Ukrytego Świata. Czkawka opowiada dzieciom o smokach, które żyły na świecie za jego młodości. Chłopiec wydaje się zafascynowany opowieścią. Gdy ich łódź zauważa odpoczywający na okolicznej skale, Szczerbatek natychmiast ląduje na pokładzie, badając intruzów. Nuffink jest przerażony i chowa się w ramionach matki, zasłaniając oczy. Gdy Czkawka zachęca dzieci, by poznały się ze Szczerbatkiem, chłopiec niechętnie i bardzo ostrożnie wyciągają rękę, drugą dłonią zasłaniając sobie oczy. Gdy Szczerbatek dotyka jego dłoni, otwiera usta ze zdumienia. Nieco później, podczas wspólnego lotu, Nuffink jest zachwycony i krzyczy z radości, podrzucany przez rodziców.

Ciekawostki

  • Angielskie słowo "nuffink" jest inną formą wyrazu "nothing" i w tłumaczeniu na polski oznacza "nic", "nico". To niefortunne imię chłopca można tłumaczyć tą samą tradycją wikingów, z której wywodzi się imię Czkawki, mianowicie tradycją nadawania imion będących bardzo pospolitymi, niepozornymi, często lekceważącymi słowami (zgodnie z wierzeniem, że głupie imiona odstraszają gnomy i trolle[2]).
  • Imię chłopca po raz pierwszy padło w krótkometrażówce Święta w domu, jednak już wcześniej zostało podane przez Cressidę Cowell na jej Twitterze.
  • Na Annecy Film Festival w czerwcu 2019 Dean DeBlois wstępnie ogłosił, że Nuffink jest w wieku pięciu lat. Jednak z udostępnionego później scenariusza finałowej części[3] wynika, że chłopiec ma trzy lata.
    • Mimo, że oficjalnie Nuffink ma trzy lata, wygląda i zachowuje się na pięć.

Przypisy

Zobacz też

Humans icon HICCUP
Dragon icon TOOTHLESS
Humans icon DRAGO
Humans icon GOTHI
Humans icon HEATHER
Scifim 2
Główni
bohaterowie
z filmów
Bohaterowie
z serialu
Bohaterowie
z gier