Advertisement

W filmie Jak wytresować smoka 2

Paśnik (ang. Dragon Feeding Station) — konstrukcja mająca na celu zapewnienie smokom łatwego dostępu do ryb i wody. Pojawia się na Berk już w filmie Jak wytresować smoka, a z czasem zostaje zmodernizowana i ulepszona.

Wygląd

W filmie Jak wytresować smoka

Pierwszy paśnik powstał w wiosce Berk na krótko po pokonaniu Czerwonej Śmierci. Była to bardzo prosta w konstrukcji, wzmocniona metalowymi obręczami misa o średnicy ponad dwóch metrów, oparta na grubym, drewnianym palu mającym około półtora metra wysokości.

Przypuszczalnie do budowy paśnika wikingowie wykorzystali dolną część jednego z wielkich koszy, którymi oświetlano wioskę podczas ataków smoków. Do ryb w takiej konstrukcji mogły swobodnie dosięgnąć m.in. Zębirogi Zamkogłowe czy Śmiertniki Zębacze.

Dragon Feeding Station Nicolas Weis.jpg

Nowa, ulepszona wersja paśnika pojawiła się w filmie Jak wytresować smoka 2, a historia jej powstania sięgnęła później również sezonu Jeźdźcy smoków: Na końcu świata. Zmodernizowany paśnik jest wysoką, drewnianą konstrukcją wzmacnianą metalem. Jej trzon stanowi potężny słup oraz zestaw podpór, utrzymujących znajdującą się na szczycie ogromną misę z rybami oraz trzy mniejsze kotły na wodę. Wszystkie te zbiorniki znajdują się stosunkowo wysoko, jednak misa na ryby jest wystarczająco duża i wytrzymała, by mógł w niej przysiąść dorosły Śmiertnik Zębacz.

Inaczej sprawa ma się z kotłami, do których dostęp jest praktycznie niemożliwy, jednak nie bez powodu – wydają się one jedynie rezerwuarami wody, która przez ozdobne rury o kształcie smoczych paszcz spływa do trzech płytkich mis, znajdujących się niewiele powyżej poziomu gruntu. Smoki mogą z nich swobodnie pić. Przepływ wody kontroluje skomplikowany mechanizm, połączony z systemem nawadniającym. Ponadto słup u dołu jest otoczony przez kamienny, niski murek, tworzący wokół niego swego rodzaju koryto, w którym znajdują się ryby. Gady mogą się tam wygodnie pożywić bez konieczności lądowania w środku głównej misy z jedzeniem.

Znaczenie

Paśniki ustawione na Berk mają za zadanie służyć za źródło pokarmu i wody dla smoków. Sprzyja to wygodzie zwierząt i pomaga uniknąć sytuacji, w których głodne gady za swój cel obrałyby spichlerz lub jedzenie posiadane przez wikingów.

Pojawienie się

Jak wytresować smoka

Pod koniec filmu w centralnej części wioski widać pierwszy, prosty paśnik wypełniony rybami. Posilają się przy nim dwa Zębirogi.

Jeźdźcy smoków: Na końcu świata

W odcinku Smocze Oko pana tuczy (część 1)

Sezon Jeźdźcy smoków: Na końcu świata pokazuje postępującą modernizację paśnika, którego konstrukcja jest już zbliżona do tej widzianej w drugiej części trylogii, a sama budowla pojawia się w serialu kilkakrotnie.

W odcinku Smocze Oko pana tuczy (część 1) Czkawka w czasie lotu nad Berk mija paśnik. Spośród ryb zgromadzonych w jego głównej misie wyłania się Śmiertnik Zębacz.

Paśnik pojawia się w tle w odcinkach Wiking, co się zowie i Kto pod kim dołki kopie (część 1). W odcinku Najczarniejsza noc budowla jest częścią wyobrażenia jednego z jeźdźców i posila się przy niej Zębiróg Zamkogłowy.

Jak wytresować smoka 2

Na początku filmu widać Śmiertnika Zębacza jedzącego ryby z kamiennego koryta otaczającego paśnik.

Galeria

Zobacz też

Advertisement