Artykuł

Podwodny Rozpruwacz (ang. Submaripper) — gatunek wielkiego smoka, pojawiający się w sezonie Jeźdźcy smoków: Na końcu świata, po raz pierwszy w odcinku Straszna cieśnina. Przedstawiciel klas wodnej i tropicieli[1].

Wygląd

Podwodny Rozpruwacz swoim wyglądem przypomina żabę. Jest dość pokaźnych rozmiarów, dorównujących niemal Ogniowej Burzy – przerasta większość wikińskich statków. Tak jak w przypadku tego gatunku, Podwodny Rozpruwacz posiada dość okazałą głowę z wyraźnym przodozgryzem – zęby dolnej szczęki są przed górną. Łeb gada osadzony jest na krótkiej szyi.

Po grzbiecie smoka ciągną się charakterystyczne, kształtem przypominające kolce Zębiroga wypustki, które skierowane są w różne strony. Sam tułów jest masywnie zbudowany. Gad posiada cztery łapy przypominające żabie kończyny, które pomagają mu w pływaniu i utrzymują, gdy stoi na dnie. Jest też wyposażony w parę niewielkich skrzydeł, jednak wydają się one zbyt małe, aby umożliwić mu lot i prawdopodobnie służą jedynie jako płetwy. Za główny napęd pod wodą służy mu jego masywny i długi ogon.

Siedlisko i dieta

Jako smok wodny, Rozpruwacz zamieszkuje morza i oceany. Przebywa w głębokich, otwartych wodach, podobnie jak jego rywal, Ogniowa Burza. Nigdy nie pojawia się na płyciznach.

Podwodny Rozpruwacz jest wszystkożerny. Żywi się rybami i innymi stworzeniami morskimi – również wodnymi smokami – ale poluje także na łodzie i pochłania wszystko, co zawierają jadalnego.

Zachowanie i tresura

Podwodny Rozpruwacz jest samotnikiem. Kryje się na otwartym oceanie, w głębokich wodach, skąd poluje, wypuszczając w górę ogromne wiry wodne i pożerając niemal wszystko, co się w nie dostanie. Jest niezwykle wyczulony na ruch wody – nawet jej lekkie wzburzenie powoduje, że wynurza się i szuka sprawcy, by go zaatakować. Smok ten jest bardzo niebezpieczny i ekstremalnie drażliwy, na każde zakłócenie spokoju reaguje wrogością. Potrafi jednak docenić ludzką pomoc i się odwdzięczyć.

Jego naturalnym wrogiem jest Ogniowa Burza, z którą prawdopodobnie konkuruje o zasoby pożywienia. Gdy rywal znajduje się w pobliżu, Rozpruwacz nie przepuści okazji, by go zaatakować i odpędzić.

Smoka można do siebie przekonać, pokazując, że nie ma się złych intencji i pomagając mu, jednak pełna tresura byłaby trudna zarówno ze względu na drażliwość zwierzęcia, jak i jego tryb oraz środowisko życia.

Moce i umiejętności

Wiry

Smok ten posiada umiejętność tworzenia niezwykle silnych wirów wodnych, które zdolne są zassać do paszczy gada inne smoki, ludzi lub nawet całe statki wikingów.

Gaz

Kiedy smok jest w pobliżu, można to wyczuć po strasznym odorze, który wytwarza Rozpruwacz. Smok płynąc pod wodą zostawia za sobą na powierzchni sznur baniek. Zapach przypomina odór rozkładającej się padliny.

Tropienie

Smok jest wrażliwy na wibracje wytwarzane przez poruszające się w wodzie stworzenia lub przedmioty. Kieruje się nimi w trakcie polowań.

Etapy rozwoju

Jajo

Jajo tego smoka ma okrągły, nieregularny kształt, na pierwszy rzut oka przypominający ikrę żaby bądź jajo Tide Glidera. Centrum otoczone jest przez specjalną błonę o nieregularnych krawędziach, w której wnętrzu znajduje się właściwe jajo.

Pisklę

Młody Rozpruwacz z ogólnego wyglądu przypomina bardziej uskrzydloną żabę, aniżeli smoka. Pierwszą, rzucającą się w oczy cechą jest dość wyraźny brak zębów obecnych u dorosłego osobnika, nieproporcjonalnie małe skrzydła oraz dość duża, niezgrabna głowa.

Tytan

Podwodny Rozpruwacz formie tytana różni się zasadniczo barwą. Jego skóra przybiera zielono-żółte odcienie z domieszką czerwieni na wypustkach i grzbiecie. Poza tym zęby smoka ulegają powiększeniu i wydłużeniu, a samo zwierzę staje się nieznacznie większe.

Słabości

Krzyż Berk.png Osobny artykuł: Słabości smoków

Pojawienie się

Jeźdźcy smoków: Na końcu świata

Gatunek ten po raz pierwszy pojawia się w odcinku Straszna cieśnina. Łowcy Smoków przykuwają Podwodnego Rozpruwacza łańcuchami na dnie zatoki, uniemożliwiając statkom dotarcie na Berk, prowokując tym jeźdźców. Czkawka i Śledzik budują specjalną kabinę do nurkowania, w której Czkawka spuszcza się na dno zatoki, aby uwolnić smoka. Kiedy wreszcie to się udaje, lina, którą wynalazek był przymocowany do statku, przerywa się i kabina spada na dno. Rozpruwacz wyciąga Czkawkę z powrotem na statek i odpływa.

W odcinku Ogniowa Burza (część 2) Podwodny Rozpruwacz, zwabiony przez Viggo, zjawia się w czasie bitwy, podczas której Łowcy atakują Koniec Świata z pomocą Ogniowej Burzy. Oba smoki walczą, aż w końcu gad strąca Ogniowej Burzy z grzbietu metalową konstrukcję łodzi podwodnej i pożera znajdującego się na niej Rykera.

Znani przedstawiciele

Z filmów i serialu

Z gier

DreamWorks Dragons: Rise of Berk

W grach

DreamWorks Dragons: Rise of Berk

Smok ten jest obecny w grze zarówno jako gatunek, jak i jeden ze smoków legendarnych.

Submaripper's Whirl.png

Podwodny Rozpruwacz pojawił się w grze po aktualizacji w lipcu 2020 roku. Jest dziewiątym ze smoków legendarnych. Zamieszkuje tereny wysunięte daleko na zachód, za Ragnarok Rock. Jego zatoka znajduje się przy Valhalla Valley.

Podwodny Rozpruwacz różni się od pozostałych legendarnych smoków tym, że nie odblokowuje dostępu do żadnego stada legendarnego, a jedynie do serii kolekcji Podwodnych Rozpruwaczy występujących już w grze. Ponadto po jego zdobyciu gracz nie zostaje nagrodzony krótką animacją, jak w przypadku innych legendarnych osobników.

Aby odblokować tego smoka, należy:

  • mieć 9 000 wikingów na Berk,
  • mieć odblokowaną Ogniową Burzę,
  • uzbierać kolekcję lub zapłacić 200 000 run.

Dzięki posiadaniu Podwodnego Rozpruwacza:

  • zostaje odblokowany ląd Valhalla Valley,
  • zostaje odblokowany dostęp do kolekcji, za które można dostać Podwodne Rozpruwacze,
  • można czasowo przyspieszyć regenerację wytrzymałości wykorzystywanej w bitwach,
  • zostają odblokowane poszukiwania Podwodnego Rozpruwacza (trwają 24 godziny).

Ciekawostki

  • Naturalnymi wrogami Podwodnych Rozpruwaczy są Ogniowe Burze.
  • Jest to jeden z dwóch gatunków smoków należących do dwóch klas. Drugim jest Hobgobbler.
  • Smok ten przypomina połączenie salamandry olbrzymiej, kameleona i mozazaura.
  • Jego pojawienie się zwiastuje paskudny zapach.

Przypisy

  1. Dragonpedia: "It also hunts prey by sensing their vibrations in the water, making the Submaripper the only dragon in both the Tidal and Tracker Classes!".

Zobacz też

Gatunki smoków z filmów, serialu i gier
Stoker class.png Czerwona ŚmierćDuży SkrzydłocieńFlame WhipperGobsuckerHobgobblerKoszmar PonocnikKoślawy MrukKsiężniczka OgnioglistMały SkrzydłocieńMoldruffleNocny KoszmarOgnioglistaOgnisty KoszmarPaszczogonSilver PhantomStraszliwiec StraszliwyTajfumerangThreadtailZielona Śmierć
Boulder clas.png EruptodonGrapple GrounderGroncicleGronkielKrzykozgonMiażdżytłuk KafarOgniołykOstrykiełSzeptozgonShovelhelmStrażnikThunderpedeWyrwiflak Szkarłatny
Tracker class.png GruchotnikMudrakerPodwodny RozpruwaczRockstomperSnifflehunchŚmiertnik ZębaczThunderclawWindgnasher
Sharp class.png BurzochlastDevilish DervishDrzewokosEgg BiterHackatooKroplorwijShivertoothSmętny ZgrzytaczSzponiakSzybki SzpicThornridgeWindstrikerZbiczatrzasł
Tidal class.png Fioletowa ŚmierćGromogrzmotLuminous KrayfinOgniowa BurzaOszołomostrachPodwodny RozpruwaczRaziprądRipwreckerSand WraithShockjawSliquifierTide GliderWindwalkerWrzeniec
Mystery class.png BawoleńDramillionForeverwingGnatochrupHobgobblerJaskiniowy RabuśMarazmorPiaskowa ZjawaPrickleboggleSidlarzSilkspannerSlithersongSweet DeathSword StealerŚlizgochlastŚmiercipieśńZaduśny ZdechZbrojoskrzydłyZębiróg ZamkogłowyZmiennoskrzydły
Strike class.png Biała FuriaMroziczortNight LightNocna FuriaPotrójny CiosŚmierciozaurWandersmokWoolly Howl
Inne StingerWilkoskrzydłyNiezidentyfikowane gatunki smoków
TU-Hybrydy.png AbomibumbleBonestormerBrooding BoltstamperChimeragonDeathly GaleslashDreadstriderGhastly ZapplejackHoarsbrumbleHumbangerHushbogleRidgesnipperSeastormerSkrillknapperThunderbottom
Pojęcia związane ze smokami
Ogólne SmokiTresura smokówSłabości smokówAlfa
Etapy rozwoju Smocze jajaSmocze pisklętaTytaniczne smoki