FANDOM

Jednym z lepiej poznanych i pojawiających się w filmach zwyczajem wikingów jest pogrzeb. Ceremonia ta ma miejsce zarówno w książce Jak wytresować smoka, jak i w filmie Jak wytresować smoka 2 oraz w serialu Jeźdźcy smoków: Na końcu świata.

Przebieg

Ceremonia pogrzebowa pojawiająca się w filmie oraz w powieści jest odzwierciedleniem popularnego poglądu na temat pochówku wikingów. W jej trakcie zmarłego wojownika kładzie się na drewnianym statku (często jest to statek będący własnością osoby zmarłej) i okrywa całunem, kładąc na nim także hełm poległego. Następnie łódź puszcza się wolno na ocean, by podpalić ją wystrzałem płonących strzał z łuku. Łódź z ciałem była puszczana na ocean, ponieważ wikingowie wierzyli, że tylko drogą morską, dopłynąwszy na kraniec świata, dostaną się do bram Walhalli.

Taki przebieg ceremonii jest prawdziwy tylko w kanonie filmu i serialu, w rzeczywistości tradycja była nieco inna. Puszczenie ciała zmarłego na łodzi - podpalanej u brzegu przy użyciu pochodni - było jedną z metod pochówku, ale praktykowano również zwykłe puszczenie nieboszczyka na łodzi, zakopanie tejże łodzi w kopcu na lądzie czy po prostu przykrycie zmarłego kamieniami.

Odzwierciedlenie takiego rodzaju pochówku również znajduje się w kanonie - w serialu przedstawiono w ten sposób ceremonię pogrzebu Mieczyka. Ze względu na to, że uczestniczący w ceremonii nie mogli dosłownie pochować przyjaciela, ponieważ nie mieli jego ciała, wrzucili do wykopanego w ziemi dołu jego osobiste rzeczy i spalili, a później zapewne zakopali. Być może taki sposób chowania czy przynajmniej upamiętniania zmarłych jest praktykowany w podobnych przypadkach.

Znaczenie

Uroczystej ceremonii pogrzebowej historycznie poddawano wyłącznie zasłużonych wojowników bądź poważanych wodzów klanu, czyli tych, którzy zasłużyli na najwyższe wynagrodzenie, jednak w serialu ceremonia jest przeprowadzana niezależnie od tego, jak zginęli i kim byli zmarli. Wikingowie wierzyli, że dusza wojownika trafia do Walhalli, gdzie Walkirie prowadzą go przez pola bitewne Odyna, a walczący tam wojownicy wykrzykują imię zmarłego z miłością i gniewem. Następnie dusza trafia do stołu wodzów lub wojowników, u którego szczytu zasiada sam Odyn. Dusza do czasu Zmierzchu Bogów przebywa w Walhalli, ciesząc się wiecznym szczęściem.

W faktycznych wierzeniach wikingów zmarli z powodu choroby, sędziwego wieku, samobójstwa, czy innych nieszczęśliwych wypadków trafiali do Helheim, które wikingowie wyobrażali sobie jako mroźne pustkowie, jednak kanon filmów i serialu nie wspomina o tym - nawet zmarłych z powodu Plagi Odyna uważa się za godnych Walhalli.

Pojawienie się

Książki

Jak wytresować smoka

W pierwszym tomie cyklu, po pokonaniu przez Czkawkę i jego smoka Oseska Zielonej i Fioletowej Śmierci, wikingowie odprawili bardzo nietypowy pogrzeb. Przypuszczali bowiem, że bohaterską śmierć podczas walki z ogromnym potworem poniósł Osesek, którego śmierci byli niemal pewni ze względu na niską temperaturę ciała. Położono jego ciało na małej łódce, którą podpalono. W pewnym momencie z tonącej już łódki wystrzelił ożywiony smoczek, który, jak się okazało, z powodu ran musiał zapaść w tymczasową hibernację.

Filmy

Jeźdźcy smoków: Na końcu świata

Pogrzeb buffalord soldier
Pogrzeb ma miejsce w odcinku Ostatni smok na świecie. Jeźdźcy, za prośbą Astrid, urządzają pogrzeb ofiarom Plagi Odyna znalezionym na opuszczonym statku. Astrid żegna ich jako swoich "braci" i wszyscy jeźdźcy wysyłają płonące strzały z grzbietów swoich smoków. Dziewczyna wymawia wówczas takie słowa:
Widzę przed oczami ojca swego, matkę, braci moich i siostry. Zapraszają mnie w waleczne progi do pałacu w Walhalli, gdzie wielcy duchem żyć będą wiecznie.

Podobny pogrzeb, choć na dużo mniejszą skalę, urządza swojej maczudze Mieci Mieczyk na krótko po tym, jak zostaje ona w słusznej sprawie zniszczona w odcinku Bliźninstynkt - chłopak kładzie broń na niewielkiej łódce i podpala ją płonącą strzałą z łuku.

Ceremonia pogrzebowa ma również miejsce w odcinku Florek. Po sfingowanej śmierci Mieczyka jeźdźcy, choć nie mają ciała przyjaciela (są przekonani, że pożarł go smok), urządzają mu symboliczny pogrzeb. Wrzucają jego osobiste rzeczy do dołu w ziemi i tam je palą, a później prawdopodobnie zakopują.

Jak wytresować smoka 2 

Ceremonia pogrzebu Stoika

Pogrzeb Stoicka

bitwie pod Smoczym Sanktuarium Oszołomostrach Drago, jako nowy alfa wśród smoków, poddaje sobie Szczerbatka i rozkazuje mu zabić swojego jeźdźca - Czkawkę. Jednak własnym ciałem zasłania go ojciec, Stoick Ważki, który uderzony plazmą smoka ginie na miejscu. Najbliżsi, czyli Czkawka, Valka, Pyskacz, Eret oraz pozostali jeźdźcy wyprawiają mu pogrzeb, puszczając jego ciało na łodzi i podpalając ją strzałem z łuku. Pyskacz mówi wówczas następującą frazę:
Niech powitają cię Walkirie i poprowadzą przez pola bitewne Odyna. Niech śpiewają twoje imię z miłością i gniewem, byśmy słyszeli jak wznosi się z otchłani Walhalli i wiedzieli, że zająłeś należne ci miejsce przy stole królów. Bo poległ wielki człowiek. Wojownik, wódz, ojciec, przyjaciel.

Ciekawostki