Advertisement
Artykuł
Tumblr n9iutxhq8O1t4wx8uo8 1280.png

Pułapka (ang. Trap) — konstrukcja wykorzystywana przez ludzi do chwytania smoków. Może mieć różną formę, od prostych sideł z lin do skomplikowanych metalowych machin. Pułapki pojawiają się w serialu Jeźdźcy smoków, po raz pierwszy w odcinku Zębiróg w ogniu. Znaczną liczbą różnych konstrukcji do łapania gadów dysponuje również armia Drago w filmie Jak wytresować smoka 2.

Budowa

Pułapki różnią się od siebie budową. Na Berk za czasów polowań na smoki funkcjonowały stosunkowo proste konstrukcje. Najczęściej spotykane z nich:

  • Kłapacz (ang. Snapper) – pułapka wzorowana na potrzasku, jednak znacznie większa, rozmiarami dorównująca dorosłemu człowiekowi. Jej ogromne metalowe półkola o zębatych zakończeniach zatrzaskują się, gdy zwierzę poruszy platformę znajdującą się między rozwartymi szczękami pułapki, na przykład sięgając po przynętę. Kłapacz jako jedna z niewielu konstrukcji może łatwo zabić smoka.
  • Liniak (ang. Roper) – pułapka przypominająca wyglądem armatę, a funkcjonująca podobnie do wyrzutni Czkawki. Składa się z drewnianej lufy osadzonej na stojaku i ułożonej poziomo oraz z linki, której jeden koniec łączy się z pułapką, a drugi można przywiązać na przykład do drzewa. Gdy smok zaczepi łapą o rozciągniętą linkę, lufa wystrzeliwuje bolas, który pęta zwierzę.
  • Sieciak (ang. Netter) – typowa pułapka wykonana z rozłożonej na ziemi okrągłej sieci przymocowanej za pomocą liny do przeciwwagi lub mechanizmu wciągającego. Gdy smok nastąpi na sieć, ta oplata go i unosi w powietrze.

Pułapki używane przez armię Drago Krwawdonia były konstrukcjami znacznie większymi i bardziej skomplikowanymi. Zazwyczaj znajdowały się na platformach z kołami, dzięki czemu można je było transportować z miejsca na miejsce. Podstawowymi pułapkami były różnego rodzaju wyrzutnie. Inne często spotykane machiny:

  • Łapacz smoków (ang. Dragon Catcher) – pułapka działaniem i wyglądem przypominająca kłapacza, z tą różnicą, że znacznie od niego większa i wyposażona w boczne kuliste ściany złożone z metalowych segmentów. Gdy smok usiądzie na platformie między rozwartymi szczękami, pułapka zatrzaskuje się nad nim niczym kopuła, więżąc go w środku.
  • Gronklowe działo (ang. Gronckle Canoon) – pułapka działająca jak wyrzutnia. Gdy w jej zasięgu pojawi się smok, strzela w jego kierunku bolasami. Jej nazwa wzięła się od rzeźbień na metalowej lufie, które przypominają głowę Gronkla.
  • Wąchacz (ang. Snuffer) – pułapka składająca się z dużej kraty oraz platformy, na której ta jest oparta. Gdy smok znajdzie się wystarczająco blisko platformy, krata błyskawicznie podnosi się, a potem opada na zwierzę niczym klatka.
  • Zębiroży łapacz (ang. ZippleCatcher) – pułapka wystrzeliwująca liny z hakami, które zaczepiają się o smocze szyje lub kończyny. Dodatkowo zawierają one obciążnik-kotwiczkę, dzięki któremu schwytany smok nie może odlecieć, a jedynie szarpać się jak we wnykach. Nazwa pułapki wzięła się od rzeźb dwóch smoczych głów wzorowanych na pyskach Zębiroga Zamkogłowego, które umieszczone są z przodu konstrukcji.
  • Zębaczowy ujażmiacz (ang. Nadder Nabber) – pułapka działająca dość podobnie do trebusza, jednak nie miotająca pocisków. Jej nazwa wzięła się od ogólnego kształtu wzorowanego na Śmiertniku Zębaczu. Przednia część, przypominająca łeb, jest przeciwwagą dla ruchomego tułowia i ogona. Na końcu tego ostatniego zamocowana jest metalowa buława. Gdy smok znajdzie się dostatecznie blisko, ujażmiacz uderza go z rozpędu i strąca na ziemię.

Pułapkę zastosował także Grimmel Gnębiciel w celu schwytania ostatniej Nocnej Furii, Szczerbatka. Wykorzystał on dużą metalową konstrukcję złożoną z dwóch wielkich obręczy połączonych ze sobą mechanizmem zatrzaskującym, z siecią łańcuchów rozpiętą na każdym z okręgów. Rozwarta na płasko pułapka może zostać ukryta w trawie. Gdy smok na nią nastąpi, samołówka zamyka się z trzaskiem, więżąc zwierzę w środku.

Zastosowanie

Pułapki stosowane przez berkian pełniły funkcję samołówek, które miały eliminować smoki przede wszystkim poza wioską. Dzięki temu można się było pozbyć przynajmniej części drapieżników, nie narażając mieszkańców osady na walkę. Również Grimmel Gnębiciel użył pułapki, by w szybki i prosty sposób schwytać smoka. Drago Krwawdoń i jego wojownicy wykorzystywali natomiast swoje konstrukcje głównie podczas bitew ze skrzydlatymi gadami. Machiny stanowiły wsparcie dla smoczej armii oraz walczących ludzi.

Pojawienie się

Jeźdźcy smoków: Obrońcy Berk

W odcinku Zębiróg w ogniu Pyskacz na zajęciach w Smoczej Akademii demonstruje jeźdźcom, jak bezpiecznie rozbrajać typowe pułapki: kłapacze, liniaki i sieciaki. Zadaniem młodych wikingów jest usunięcie z wyspy samołówek, aby nie zagrażały już udomowionym smokom.

Jeźdźcy smoków: Na końcu świata

W odcinku Co by tu schrupać jeźdźcy, niepokojeni na Końcu Świata przez nieuchwytnego Gruchotnika, zastawiają na niego liczne pułapki. Zamiast smoka w sieciaka łapie się jednak Pyskacz.

Jak wytresować smoka 2

W drugiej części filmu smocze pułapki pojawiają się jako główna broń Drago Krwawdonia. Jego armia wykorzystuje je w bitwie pod Smoczym Sanktuarium. Z rozmowy Valki i Czkawki wynika, że niektóre pułapki Drago są niebezpieczne dla smoków, ponieważ mogą odciąć im kończynę, a nawet oślepić.

Jak wytresować smoka 3

W filmie Grimmel Gnębiciel wykorzystuje pułapkę, by podstępem złapać Szczerbatka. Smok jednak omija ukryty pod trawą sprzęt, który następnego dnia odkrywa Czkawka.

Galeria

Ciekawostki

  • W odcinku Zębiróg w ogniu Śledzik wśród rodzajów pułapek wymienia chwytaki (ang. grabbers), jednak pułapka tego typu nie pojawia się w czasie lekcji rozbrajania.