FANDOM

W książkach

Pyskacz Gbur, idiota odpowiedzialny za inicjację.

Jak wytresować smoka

Pyskacz Gbur (ang. Gobber the Belch) — bohater książek Cressidy Cowell Jak wytresować smoka, członek plemienia Kudłatych Chuliganów. Jest odpowiedzialny za inicjację.

Wygląd

Pyskacz to wysoki, muskularny i owłosiony wiking, który - w przeciwieństwie do jego filmowego odpowiednika - posiada wszystkie kończyny. Nosi zbyt małą koszulkę bez rękawów, a także krótkie, ciemne spodenki.

Charakter

Pyskacz Gbur to szaleniec, który ma za zadanie szkolić młodzież z plemienia Kudłatych Chuliganów, by nabyli niezbędne umiejętności, aby stać się wikingiem. Do tego zalicza się m.in. łapanie i szkolenie smoka, piractwo oraz umiejętności walki mieczem.

Pyskacz trenował wielu uczniów, którzy stali się wielkimi wojownikami. Sam jest również bardzo zdolnym wojownikiem. Uważa, że grupa Czkawki jest najlepszą grupą, którą kiedykolwiek nauczał.

Wydaje się, że jest bardzo przebiegły. Udało mu się ukraść książkę Jak wytresować smoka z Biblioteki Publicznej Zakutych Pał, mimo że była pilnowana przez Szkaradnego Bibliotekarza.

Historia

Przez kilka pierwszych tomów cyklu Pyskacz Gbur prowadzi szkolenie swoich uczniów, które ma na celu wychowanie ich na jak najlepszych i najodważniejszych wikingów. Okazuje otwartą niechęć wobec Czkawki oraz Śledzika, za to bardzo faworyzuje Smarka Świńskiego Ryja.

W powieści How to Seize a Dragon's Jewel Pyskacz wraz z pozostałymi członkami klanu Chuliganów zostaje zniewolony przez Alvina Przecherę. Gdy dowiaduje się, iż Smark współpracuje z okrutnym władcą, Pyskacz traci do niego szacunek i pragnie walczyć w Smoczej Armii z Czkawką na czele. Podczas jednej z niewolniczych wypraw Pyskacz boleśnie daje Smarkowi do zrozumienia, iż nikt tak naprawdę go nie szanuje i nie pójdzie za nim w przypadku zdobycia władzy. Pyskacz Gbur traci także swoją brodę będącą symbolem wikingów i zostaje okryty hańbą.

Pyskacz posiadał również smoka imieniem Goliat z gatunku Byczowiec, ale został zabity przez Eksterminatory w powieści Jak odwrócić smoka ogonem.

Ciekawostki

Zobacz też