Advertisement
Artykuł

To najpodlejszy, latający typ smoka - przebiegły Sidlarz.

Pyskacz, Księga smoków

Sidlarz (ang. Snaptrapper) — sprytny i przebiegły gatunek smoka. Dawniej zaliczany do klasy strachu, obecnie przedstawiciel klasy tajemniczej. Pojawia się jedynie w krótkometrażówce Księga smoków oraz w materiałach promocyjnych.

Wygląd

Sidlarz to duży smok przypominający Zębiroga Zamkogłowego. Jednak, w przeciwieństwie do niego, nie posiada dwóch, ale cztery głowy, osadzone na długich szyjach. Każda z głów jest wyposażona w trzyczęściową szczękę.

Smok ma stosunkowo wąski, nieco spłaszczony tułów, oparty na czterech krótkich łapach. Posiada duże skrzydła, które bez problemu unoszą go w powietrze. Jego szyje, grzbiet i ogon pokrywają wyrostki bądź łuski kształtem przypominające liście, przez co smok kojarzy się z muchołówką. Ogon w połowie się rozdwaja. Łuski te smok wraz ze szponami zrzuca raz na jakiś czas. Jego skóra jest najczęściej zielona lub brązowa, by mógł z łatwością kamuflować się w roślinności.

Siedlisko i dieta

Nieznane jest siedlisko Sidlarza. Prawdopodobnie zamieszkuje lasy i tereny porośnięte gęstą roślinnością, gdzie bez trudu się kamufluje. Jeden z poznanych osobników mieszkał kiedyś na wyspie Berk, drugi na Dragonvine Island, zaś według gry DreamWorks Dragons: Rise of Berk gatunek ten zasiedla Badmist Mountains.

Sidlarz jest mięsożerny. Żywi się stworzeniami mniejszymi od siebie, a więc zwierzętami oraz ludźmi; możliwe również, że innymi smokami.

Zachowanie i tresura

Sidlarz jest podstępny i inteligentny. Większość czasu spędza nieruchomo, polując - wydziela kuszący zapach i czeka na nieostrożne ofiary. Nie wydaje się jednak smokiem bardzo agresywnym, rzadko aktywnie tropi swoje ofiary i przy odpowiedniej dozie ostrożności dość łatwo uniknąć nieprzyjemności spotkania z nim.

Najlepszym poznanym sposobem tresury Sidlarza jest wspólna zabawa w błocie podczas deszczu - smok bardzo lubi taką pogodę i staje się wtedy zupełnie niegroźny.

Moce i umiejętności

Ogień

Sidlarz nie pluje ogniem, zamiast tego wytwarza metanową mgłę. Jej zapach wystarczy, by odstraszyć potencjalne drapieżniki.

Według gier Sidlarz zieje natomiast zielonkawym ogniem.

Polowanie

Sidlarz wytwarza zapach czekolady

Podczas polowania, Sidlarz maskuje się wśród roślinności, otwiera szeroko wszystkie swoje szczęki i wydziela zapach atrakcyjny dla danej ofiary (każda czuje coś innego; dla wikingów jest to zapach czekolady). Zapachem tym wabi swoje cele, po czym jedna z głów połyka je w całości. Oznacza to, że przy czterech głowach smok ten jest w stanie pożreć cztery ofiary jednocześnie.

Inne umiejętności

Posiada twarde i elastyczne łuski, więc z łatwością może odeprzeć większość ataków. Jest też jadowity.

Etapy rozwoju

Jajo

Jajo Sidlarza pojawia się jedynie w grach. Oprócz typowego, owalnego kształtu, posiada na swoim szczycie struktury, kształtem niezwykle przypominające pnącza. Barwa skorupy jest zielona, dzięki czemu jajo, tak jak dorosły smok, łatwo wtapia się w otoczenie.

Pisklę

Pisklę Sidlarza jest całkiem podobne do dorosłego osobnika. Różnicami są rozmiar, nieproporcjonalnie duże oczy i głowy oraz zbyt cienkie i mizerne szyje młodego smoka.

Tytan

Tytaniczny Sidlarz zmienia przede wszystkim ubarwienie - łuski z zielono-czerwonych zmieniają kolor na pomarańczowy z żółtymi elementami na skrzydłach oraz kremowym podbrzuszem. Ponadto wypustki smoka ulegają powiększeniu, a za jego głowami wyrastają charakterystyczne, różowe kryzy.

Słabości

  • Przez pewien krótki czas pozbawiony jest swoich łusek i szponów, co sprawia, że jest bezbronny.

Krzyż Berk.png Osobny artykuł: Słabości smoków

Pojawienie się

Jak wytresować smoka

Sidlarz w Smoczym Podręczniku

Sidlarz pierwszy raz zostaje wspomniany w filmie Jak wytresować smoka w Smoczym Podręczniku, kiedy Czkawka stara się znaleźć informacje na temat Nocnej Furii. Z księgi można wyczytać, że Sidlarze są bardzo niebezpieczne i zabijają od razu.

Księga smoków

W krótkometrażowym filmie Księga smoków, Sidlarz jest jednym z opisywanych smoków. Informacje o nim pojawiają się zaraz po omówieniu Zębiroga Zamkogłowego - oba te gatunki reprezentują nieistniejącą już klasę strachu.

Znani przedstawiciele

Z gier

DreamWorks Dragons: Rise of Berk

School of Dragons

W grach

DreamWorks Dragons: Rise of Berk

School of Dragons

Sidlarz pojawił się wraz z aktualizacją 11 września 2015 roku. Jego jajo kosztuje 500 gemów i wykluwa się 12 godzin. Smok posiada własną animację.

W grze występuje Sidlarz o imieniu Snappy, należący do Phlegmy.

Ciekawostki

Zobacz też

Gatunki smoków z filmów, serialu i gier
Stoker class.png Czerwona ŚmierćDuży SkrzydłocieńFlame WhipperGobsuckerHobgobblerKoszmar PonocnikKoślawy MrukKsiężniczka OgnioglistMały SkrzydłocieńMoldruffleNocny KoszmarOgnioglistaOgnisty KoszmarPaszczogonSilver PhantomStraszliwiec StraszliwyTajfumerangThreadtailZielona Śmierć
Boulder clas.png EruptodonGrapple GrounderGroncicleGronkielKrzykozgonMiażdżytłuk KafarOgniołykOstrykiełSzeptozgonShovelhelmStrażnikThunderpedeWyrwiflak Szkarłatny
Tracker class.png GruchotnikMudrakerPodwodny RozpruwaczRockstomperSnifflehunchŚmiertnik ZębaczThunderclawWindgnasher
Sharp class.png BurzochlastDevilish DervishDrzewokosEgg BiterHackatooKroplorwijShivertoothSmętny ZgrzytaczSzponiakSzybki SzpicThornridgeWindstrikerZbiczatrzasł
Tidal class.png Fioletowa ŚmierćGromogrzmotLuminous KrayfinOgniowa BurzaOszołomostrachPodwodny RozpruwaczRaziprądRipwreckerSand WraithShockjawSliquifierTide GliderWindwalkerWrzeniec
Mystery class.png BawoleńDramillionForeverwingGnatochrupHobgobblerJaskiniowy RabuśMarazmorPiaskowa ZjawaPrickleboggleSidlarzSilkspannerSlithersongSweet DeathSword StealerŚlizgochlastŚmiercipieśńZaduśny ZdechZbrojoskrzydłyZębiróg ZamkogłowyZmiennoskrzydły
Strike class.png Biała FuriaMroziczortNight LightNocna FuriaPotrójny CiosŚmierciozaurWandersmokWoolly Howl
Inne StingerWilkoskrzydłyNiezidentyfikowane gatunki smoków
TU-Hybrydy.png AbomibumbleBonestormerBrooding BoltstamperChimeragonDeathburpleDeathly GaleslashDreadstriderGhastly ZapplejackHoarsbrumbleHumbangerHushbogleRidgesnipperSeastormerSkrillknapperThunderbottom
Pojęcia związane ze smokami
Ogólne SmokiTresura smokówSłabości smokówAlfa
Etapy rozwoju Smocze jajaSmocze pisklętaTytaniczne smoki
Advertisement