Advertisement
Snaptrapper transparent.png
Artykuł dotyczy miejsca z serialu. Jeśli szukasz lokacji z gier, sprawdź Breakneck Bog.

Skręćkarcze Bagna (ang. Breakneck Bog) — wyspa wchodząca w skład Archipelagu, położona na północny zachód od Berk. Pojawia się w sezonie Jeźdźcy smoków, po raz pierwszy w odcinku Skręćkarcze Bagna. Jest siedliskiem smoków z gatunku Zaduśny Zdech.

Pojawienie się

Jeźdźcy smoków

Wyspa po raz pierwszy pojawia się w odcinku Skręćkarcze Bagna. Statek Johanna Kupczego zostaje tam zaatakowany i zniszczony. Kiedy okazuje się, że na pokładzie znajdował się "skarb" Czkawki, chłopak i jego przyjaciele udają się na Skręćkarcze Bagna, by go odzyskać.

Jeźdźcy przeczesują wyspę, lecz nie udaje im się odnaleźć łodzi ani nawet jej szczątków. W momencie, gdy Śledzik stwierdza, że to "mgławy potwór" zabrał statek, z głębi lasu wydobywa się ryk. Czkawka decyduje się to sprawdzić i wbrew protestom Ingermana ruszają głębiej. Po jakimś czasie Śledzik zauważa kości, a jeźdźcy chwilowo przystają. Nagle Wichura łapie Astrid i gwałtownie się cofa. W miejsce, gdzie przed chwilą stała dziewczyna, spada ciężka kotwica. Przyjaciele patrzą w górę i dostrzegają zgubę na szczycie ogromnego drzewa.

Jeźdźcy dostają się na pokład, jednak ich smoki muszą wrócić na dół, gdyż łódź nie wytrzymałaby ciężaru gadów. Podczas gdy Wandale oglądają zawartość statku, z nieba zaczynają spadać kości. Przyjaciele uciekają pod pokład i tam kontynuują poszukiwania. Ponieważ na zewnątrz zaczynają się dziać dziwne rzeczy, Czkawka sugeruje większy pośpiech. Po chwili odnajduje skrzynię, lecz wówczas z pokładu zaczynają dobiegać odgłosy kroków. Jeźdźcy chowają się w jednym z pomieszczeń, które wkrótce zostaje gwałtownie otwarte. Jednak zamiast "mgławego potwora" znajdują ich Sączysmark oraz bliźniaki. Okazuje się, że to oni stali za wszystkimi przerażającymi zjawiskami.

Przyjaciele zaczynają się kłócić, ale ich waśń szybko przerywa zachwianie się łodzi. Przeciążona, traci stabilność i wkrótce spada. Tuż po tym pod pokład dostaje się dziwna mgła. Przerażeni jeźdźcy nie mają dokąd uciec, lecz podejrzany obłok szybko się przerzedza. Wówczas Czkawka zauważa, że jego skrzynia zniknęła.

Sączysmark, Śledzik i bliźniaki chcą jak najszybciej opuścić wyspę, ale Astrid uświadamia im powagę sytuacji. Ponieważ skrzynia należała do mamy Czkawki, odnalezienie jej wiele znaczy dla chłopaka. Słysząc to, jeźdźcy decydują się zostać, choć Sączysmark otwarcie wyraża swoją niechęć. Szef Akademii dziękuje przyjaciołom i oznajmia, że rozprawią się z potworem.

Jeźdźcy lecą nad lasem i po chwili dostrzegają kłęby mgły, która dziwnie się porusza. Rozpoczynają pościg, ale ku ich zaskoczeniu dym się rozdziela. Przyjaciele także tworzą dwie drużyny, lecz żadnej z nich nie udaje się doścignąć "potwora". Wkrótce zostają okrążeni przez kłęby dymu, a ich smoki wzbijają się w powietrze. W pierwszej chwili jeźdźcy są przekonani, że zwierzęta uciekają, jednak Czkawka dostrzega, że ich wierzchowce skrzydłami rozganiają mgłę. Przyjaciołom ukazuje się całe stado małych, agresywnych smoków. Szef Akademii próbuje pocieszyć pozostałych, że przynajmniej nie ma potwora, lecz tamci nie wydają się przekonani.

Widząc gady, Śledzik przypomina sobie ich nazwę – są to Zaduśne Zdechy. Czkawka chce wyciągnąć od przyjaciela więcej informacji o tym gatunku, ale Ingerman nie pamięta niczego, co mogłoby im się przydać. Smoki rozpoczynają atak, a jeźdźcy muszą uciekać. Po tym, jak wzlatują na półkę skalną, Czkawka próbuje opracować plan odzyskania skrzyni. Sączysmark wątpi, żeby to smoki zabrały przedmiot, lecz w tym momencie kilka gadów wlatuje do pobliskiej groty, niosąc ogromną, metalową kotwicę.

W międzyczasie Ingerman przypomina sobie kilka informacji na temat Zaduśnych Zdechów. Okazuje się, że budują one swoje gniazda ze wszystkiego, co metalowe. Przez lunetę Mieczyka Czkawka zauważa, że wszystkie przedmioty gady stapiają w jedną, wielką górę metalu. Chce zdążyć zabrać skrzynię, zanim spotka ją ten sam los, jednak potrzebuje przynęty. Zostaje nią Sączysmark wraz ze swoim złotym, błyszczącym wisiorkiem.

Podczas gdy Jorgenson wywabia Zdechy z gniazda, pozostali jeźdźcy wlatują do środka, a Czkawka zabiera swoją własność. Jednak smoki wracają zbyt szybko i choć przyjaciołom udaje się wylecieć, gady nie chcą odpuścić pościgu. Kiedy za radą Astrid grupa wyrzuca metalowe przedmioty, jeden Zdech atakuje sztuczną nogę Czkawki. Chłopak traci kontrolę nad lotem, ale Śledzik i Sztukamięs odtrącają nachalnego smoka i tym samym ratują szefa Akademii. Wszyscy bezpiecznie wracają na Berk.

Jeźdźcy smoków: Obrońcy Berk

Skręćkarcze Bagna odgrywają ważną rolę w odcinku Kto mgłą wojuje.... Choć nie zostają pokazane bezpośrednio, wiadomo, że to stamtąd Berserkowie zabrali metal razem z jajami Zaduśnych Zdechów. Ładunek trafia w ręce Johanna, który – nieświadomy prawdziwej zawartości swojego towaru – sprzedaje go Pyskaczowi. W ten sposób smoki wylęgają się na Berk, gdzie zakładają gniazdo i uprzykrzają życie mieszkańcom, kradnąc ich broń i inne metalowe przedmioty. Tym samym dotkliwie osłabiają możliwości obronne wyspy, z czego korzysta Dagur. Choć jeźdźcom nie udaje się powstrzymać plagi gadów przed przybyciem wroga, wykorzystują zdolności Zaduśnych Zdechów na swoją korzyść. Po zniszczeniu floty Dagura oddają gniazdo smoków w ręce Johanna. Choć ten protestuje, zmuszają go, by odwiózł gady z powrotem na Skręćkarcze Bagna. Przerażony kupiec odpływa, próbując chronić swoje towary przed złodziejskimi Zdechami.

Jeźdźcy smoków: Na końcu świata

Wyspa ponownie pojawia się w odcinku Sączysmark dostaje siekierkę. Po stoczeniu walki ze Zbrojoskrzydłym, w którego pancerzu utknęła ceremonialna broń, Sączysmark wpada na pewien pomysł. Postanawia polecieć na Bagna i wytresować Zaduśnego Zdecha, by ten odzyskał dla niego siekierę. Czkawka i Astrid są dość sceptyczni wobec tego planu, lecz i tak decydują się towarzyszyć przyjacielowi.

Będąc już na miejscu, jeźdźcy odnajdują puste gniazdo smoków i wchodzą do środka. Ponieważ stado może w każdej chwili wrócić, jak najszybciej zbierają metal, by za jego pomocą móc później zwabić gady na wyspę Zbrojoskrzydłego. Jednak Zaduśne Zdechy przylatują szybciej, niż przyjaciele przypuszczali. Zaczynają atakować nieproszonych gości, ci natomiast ładują na smoki tyle metalu, ile mogą udźwignąć i opuszczają grotę. Stado rusza za nimi w pościg.

Po pewnym czasie doprowadzają Zaduśne Zdechy prosto do gniazda Zbrojoskrzydłego. Jednemu z nich udaje się zdobyć siekierę, lecz pozostałe zaczynają dręczyć opancerzonego smoka. Widząc to, jeźdźcy postanawiają mu pomóc i wykorzystując jego ogień, formują kulę z żelaza. Oddają ją stadu, które razem ze zdobyczą wraca na Skręćkarcze Bagna.

Ciekawostki

  • Skręćkarcze Bagna leżą w skupisku pięciu wysp przypominających przygięte palce dłoni i znajdują się na lądzie imitującym kciuk.
  • Przez Zaduśne Zdechy na bagnach bardzo często występuje mgła.
  • Zostały wspomniane przez Mieczyka w odcinku Zębiróg w ogniu.
  • Model Skręćkarczych Bagien przypomina pozostałości Skały Thora, lokalizacji występującej w odcinku Nieposkromiony apetyt.
  • Nazwa wyspy może nawiązywać do Komarowych Bagien z Władcy Pierścieni (jeden z bohaterów nazywał żyjące tam owady "skręćkarkami" ze względu na wydawane dźwięki).

Zobacz też

Advertisement