FANDOM

Artykuł

Smętny Zgrzytacz (ang. Grim Gnasher) - gatunek smoka, przedstawiciel ostrej klasy, debiutujący w piątej serii sezonu Jeźdźcy smoków: Na końcu świata, w odcinku W poszukiwaniu Oswalda... i kury.

Wygląd

Smętny Zgrzytacz jest dość małej wielkości smokiem o smukłej budowie ciała. Jego głowa posiada trójkątny kształt i przyozdobiona jest dwoma parami grubych rogów oraz kilkoma mniejszymi, rozmieszczonymi na całej czaszce. Jak większość smoków posiada także przodozgryz.

Jego szyja jest chuda i pokryta dużą ilością kolców. Zwierzę posiada dwie pary kończyn, które, podobnie jak w przypadku Zbiczatrzasła, posiadają jedynie dwa palce, zakończone pazurami. Skrzydła są dosyć duże, rozłożyste, mające malutkie szpony na swoich zgięciach. Ogon jest długi, a także pokryty szpikulcami.

Smętny Zgrzytacz pojawia się na razie jedynie w bladofioletowym odcieniu, z niebieskimi bądź czerwonymi (w przypadku lidera grupy) elementami.

Siedlisko i dieta

Nie jest znane naturalne siedlisko tego gatunku, jednak można je było spotkać m.in na Vanaheim.

Tak jak większość smoków są one drapieżnikami i żywią się mięsem zarówno zwierzęcym, ludzkim jak i tym pochodzącym ze swoich skrzydlatych pobratymców.

Zachowanie i tresura

Zwierzęta te żyją w niewielkich grupach, którymi przewodzi przywódca. Charakteryzują się dużą przebiegłością oraz sprytem, a także oportunizmem. Ich największą zaletą, a zarazem najniebezpieczniejszą dla ofiary tychże gadów cechą, jest wyśmienita umiejętność planowania oraz komunikacji ze sobą.

Smoki te zazwyczaj atakują znacznie słabsze od siebie stworzenia, a gdy ich celem staje się upolowanie zwierzęcia przebywającego wraz ze swym stadem, to spośród wszystkich osobników wybierają te chore, ranne, najmłodsze lub też najstarsze, przez co jako idealne miejsce do zamieszkania szczególnie upodobały sobie wyspę Vanaheim, która wręcz obfituje w potencjalne ofiary dla tych drapieżników.

Nie wiadomo nic o możliwości tresury tych agresywnych smoków.

Moce i umiejętności

Plucie kłami

Smoki te mają wyjątkową zdolność plucia kłami, które wystrzeliwują z niezwykłą precyzją i dokładnością. Same zęby posiadają rekordową szybkość w regeneracji i odrastaniu rząd po rzędzie, co pod tym względem upodabnia gatunek do rekinów.

W grach Zgrzytacze nie posiadają tej umiejętności, potrafią natomiast atakować pociskami ognia.

Inteligencja

Smętne Zgrzytacze wykazują się nieco większą inteligencją niż pozostała część smoków, potrafią one bowiem komunikować się ze sobą i planować w celu pochwycenia swojej ofiary.

Etapy rozwoju

  • Jajo
  • Pisklę
  • Dorosły osobnik
  • Tytan

Jajo

Jajo Smętnego Zgrzytacza jest owalne i ma rzadko spotykany, regularny kształt. Skorupa ma fakturę drobnych, szaro-fioletowych smoczych łusek. Dodatkowo powierzchnię jaja pokrywają zadarte ku górze, cienkie kolce przypominające kły, którymi strzelają dorosłe smoki.

Pisklę

Pisklę Smętnego Zgrzytacza poza wielkością niewiele różni się od dorosłego osobnika. Proporcje są w dużej mierze wiernie odwzorowane. Młode nie posiada jeszcze rogów - na ich miejscu ma zaledwie niewielkie kostne zaczątki.

Tytan

Tytaniczny Smętny Zgrzytacz różni się od formy dorosłej barwą - zmienia ją z jasnego fioletu na ciemniejszy odcień, miejscami przechodzący w brudny ciemny róż. Rogi i kolce smoka ciemnieją i stają się dłuższe, a na bokach zyskuje on faliste, szare struktury, przypominające rozrośnięte i zespolone kolce.

Słabości

  • Smoki bez przywódcy są zdezorientowane.

Symbol Osobny artykuł: Słabości smoków

Pojawienie się

Jeźdźcy smoków: Na końcu świata

Smoki pojawiają się w odcinku W poszukiwaniu Oswalda... i kury, kiedy to Czkawka, Śledzik oraz Dagur przybywają na Vanaheim, w poszukiwaniu Oswalda Zgodnopysznego.

Znani przedstawiciele

Z filmów i serialu

Z gier

DreamWorks Dragons: Rise of Berk

W grach

DreamWorks Dragons: Rise of Berk

Zobacz też

Gatunki smoków z filmów, serialu i gier
Pojęcia związane ze smokami
Ogólne SmokiTresura smokówSłabości smokówAlfa
Etapy rozwoju Smocze jajaSmocze pisklętaTytaniczne smoki