Advertisement
Na blade pioruny wielkiego Thora!

Albrecht Perfidny, Albrecht i Łupieżcy

Thor w krótkometrażówce Legenda o smoku Gnatochrupie

Thor (ang. Thor) — jeden z głównych bogów nordyckich. Patron burzy, piorunów, sił witalnych i rolnictwa. Syn Odyna i Jörd. Brat oraz pasierb Frigg.

W mitologii nordyckiej

Uważano, że Thor jest bliższy ludziom niż jego ojciec, Odyn. To właśnie jego proszono o lepszy urodzaj i pomyślność. Zazwyczaj przedstawiano go jako wysokiego mężczyznę z rudą brodą.

Atrybutem Thora był młot, Mjölnir. Został on wykuty przez dwóch karłów rzemieślników o imionach Eitri (lub Sindri) oraz Brokk. Ci sami bracia stworzyli również włócznię Odyna, Gungnir, oraz łódź Frejra, Draupnir.

Wikingowie wierzyli, że Thor wywołuje błyskawice, rzucając swym młotem, a grzmot jest stukotem kół jego rydwanu. Wierzono również, że gdy pioruny zbyt często trafiają w miejsce, gdzie znajduje się jakaś osoba, to znaczy, że bardzo rozgniewała ona Thora.

Odwiecznym wrogiem Thora jest wąż Midgardu, Jormungand. Gdy nadejdzie Zmierzch Bogów, będą oni ze sobą walczyć. Thor zabije węża, jednak w czasie walki zostanie zatruty i po przejściu ośmiu kroków on również padnie martwy.

Pojawienie się

Legenda o smoku Gnatochrupie

Thor rzuca piorunem

Thor pojawia się w retrospekcji Pyskacza. Kowal prosi boga o pomoc w walce z Gnatochrupem. Thor w odpowiedzi rzuca potężnym piorunem w ziemię, wzywając Głowomłota i Młotogłowego Jaka, by pokonali smoka.

Jeźdźcy smoków

Podobnie jak Odyn, Thor jest wielokrotnie wspominany w filmach i serialu. Jedna z plaż na Berk nosi imię tego boga. Poświęcona mu była również jedna z wysp Archipelagu – Skała Thora, która jednak została zniszczona przez Krzykozgona.

Posąg Thora

W odcinku Kiedy uderza piorun po wybudowaniu metalowych siadowisk dla smoków Berk zaczynają nawiedzać nieustanne burze. Pioruny często trafiają w okolice Szczerbatka, co Pleśniak wykorzystuje do przekonania Wandali, że Thor jest na niego wściekły. Jeźdźcy decydują się postawić dla boga metalowy pomnik, licząc na to, że w ten sposób uśmierzą jego gniew. Uzyskują jednak odwrotny skutek – w wioskę uderza coraz więcej piorunów.

Podburzeni przez Pleśniaka wikingowie chcą wypędzić Szczerbatka z wyspy, jednak Czkawka udowadnia im, że tym, co w rzeczywistości przyciąga pioruny, jest metal w protezie lotki smoka. Gdy sprawa zostaje wyjaśniona, Wandale usuwają z wioski metalowe siadowiska, a posąg przenoszą przed dom Pleśniaka.

W książkach

W książce Jak mówić po smoczemu Czkawce z pomocą nanosmoków udaje się nabrać Rzymian, którzy zaczynają wierzyć, że chłopak jest Thorem.

Imieniem Thora zostało nazwane jedno z mórz Archipelagu BarbarzyńskiegoGniew Thora. Dodatkowo co roku na Głuplandii obchodzone jest Święto Thora.