FANDOM

Na blade pioruny wielkiego Thora! To on, Pogromca Smoków!

Albrecht Perfidny, Albrecht i Łupieżcy

Thor

Thor w krótkometrażówce Legenda o smoku Gnatochrupie

Thor (ang. Thor) — jeden z głównych bogów nordyckich. Patron burzy, piorunów, sił witalnych i rolnictwa. Syn Odyna i Jörd. Brat oraz pasierb Frigg.

W mitologii nordyckiej

Uważano, że Thor jest bliższy ludziom niż jego ojciec, Odyn. To niego proszono o lepszy urodzaj i pomyślność. Zazwyczaj przedstawiano go jako wysokiego mężczyznę z rudą brodą.

Atrybutem Thora był młot, Mjölnir. Został on wykuty przez dwóch, krasnoludzkich rzemieślników o imionach Eitri (lub Sindri) oraz Brokk. Ci sami bracia stworzyli również włócznię Odyna, Gungnir, oraz łódź Frejra, Draupnir.

Wikingowie wierzyli, że Thor wywołuje błyskawice, rzucając swym młotem, a grzmot jest stukotem jego kół od rydwanu. Wierzono również, że gdy pioruny zbyt często trafiają w miejsce, gdzie znajduje się jakaś osoba, to znaczy, że czymś bardzo rozgniewała Thora.

Odwiecznym wrogiem Thora jest wąż Midgardu, Jormungand. Gdy nadejdzie Zmierzch Bogów, będą oni ze sobą walczyć. Thor zabije węża, jednak w czasie walki zostanie on zatruty i po przejściu ośmiu kroków, również padnie martwy.

Historia

Legenda o smoku Gnatochrupie

Thor z piorunem

Thor rzuca piorunem

Thor pojawił się w retrospekcji Pyskacza w krótkometrażówce, kiedy mężczyzna poprosił go o pomoc w walce z Gnatochrupem. Bóg rzuca potężnym piorunem w ziemię, wzywając Głowomłota i Młotogłowego Jaka, by pokonali smoka.

Jeźdźcy smoków

Podobnie jak Odyn, Thor jest wielokrotnie wspominany w filmach i odcinkach. Jedna z plaż na Berk nosi imię tego boga. Poświęcona mu była również jedna z wysp Archipelagu - Skała Thora, która jednak została zniszczona przez Krzykozgona.

Po

Posąg Thora

W odcinku Kiedy uderza piorun, grzmoty często trafiały w okolice Szczerbatka, dlatego też twierdzono, że Thor jest na niego wściekły. Wikingowie chcieli wypędzić go z wyspy, jednak powodem piorunów był metalowy ogon Szczerbatka.

W związku z tym treserzy smoków postanowili zbudować Thorowi metalowy pomnik licząc na to, że to osłabi jego gniew wobec smoków. Jednak zamiast tego przyciągał on jeszcze więcej piorunów, gdyż cały był wykonany z metalu. Ostatecznie sprawa zostaje wyjaśniona. Od tej pory ludzie z Berk myślą, że Thor nie znosi metalu, dlatego też obchodzą się z nim ostrożnie. Ostatecznie pomnik trafił do Pleśniaka by go pognębić.

W książkach

W książce Jak mówić po smoczemu Czkawce z pomocą nanosmoków udaje się nabrać Rzymian tak, że ci uwierzyli, że chłopak jest Thorem.

Imieniem Thora zostało nazwane jedno z mórz Archipelagu Barbarzyńskiego - Gniew Thora. Dodatkowo co roku na Głuplandii obchodzone jest Święto Thora.

Linki zewnętrzne