FANDOM

Artykuł
Topór astrid

Astrid i jej topór

Topór — jeden z typów broni używanych przez wikingów. Topory, podobnie jak inne rodzaje broni, są wytwarzane głównie przez Pyskacza, który ma też jeden jako wymienną część ręki.

Budowa

Topór składa się z długiego, około metrowego styliska, wykonanego z drewna i czasami owiniętego skórą oraz z jednego lub dwóch ostrzy (tzw. labrys) wykonanych z metalu bądź z kamienia. Do ich wytworzenia można też użyć gronklowego żelaza.

Zastosowanie

Broni tej używało się przede wszystkim do atakowania smoków i zadawania im mocnych, głębokich ciosów. Po zawarciu pokoju z gadami topory wśród wikingów wciąż znajdują zastosowanie w walce z wrogimi plemionami, najczęściej do przełamywania obrony wroga i zadawania znaczących obrażeń. Można również rzucać nimi na dość duże dystanse lub też przecinać przy ich pomocy przedmioty z materiałów takich jak drewno.

Do najbardziej znanych i znaczących toporów należą:

W serii pojawiają się one również przy innych okazjach:

Ciekawostki

  • Waga toporów waha się w granicach od 0,5 do 3 kilogramów, przy czym większość masy jest skumulowana w głowicy, aby obrażenia zadane przeciwnikowi były jak największe.
  • Z uwagi na ogromne rozmiary żeleźców toporów przedstawionych w filmach używanie ich w rzeczywistej walce byłoby nieporęczne, a nawet niebezpieczne dla użytkownika. W regularnej walce stosowano topory o mniejszych żeleźcach (duża masa skumulowana w małym obiekcie zadaje duże obrażenia) i dłuższych trzonach, aby moment siły był jak największy. Duże głowice są cechą charakterystyczną toporów egzekucyjnych.
  • Jest to ulubiona broń Stoicka i Astrid.
  • Miotanie toporem jest jedną z konkurencji na Festiwalu Roztopów.
  • Topór był tańszą alternatywą dla miecza, dlatego właśnie był tak powszechną bronią.
  • Topór nawet z tarczą nabitą na ostrze może stanowić groźną broń, zdolną po uderzeniu ogłuszyć lub zniechęcić smoka do dalszych ataków.
  • W odcinku Początek końca Astrid używa topora do walki treningowej z Czkawką, mimo że pojedynki na topory – ze względu na sposób użycia broni, wymagający wkładania w uderzenia dużej siły i rozpędu – były bardzo niebezpieczne i często kończyły się poważnymi ranami pokonanego lub nawet jego śmiercią.