Advertisement
Czkawka.szczerbaty.png

Tresura smoków — proces polegający na zdobywaniu zaufania smoków, szkoleniu ich oraz tworzeniu więzi między smokiem a jego właścicielem. Wikingiem, który jako pierwszy zaczął tresować te zwierzęta, był Czkawka Haddock.

Proces tresury

Uniwersalną zasadą tresury jest zdobycie zaufania smoka (etap ten pomija się głównie przy tresurze piskląt). Można tego dokonać na wiele sposobów. Smoki przebywające w sąsiedztwie ludzi i do nich przyzwyczajone są zwykle od razu łatwiejsze do oswojenia. W przypadku mniej agresywnych gatunków, takich jak Gronkiel, może wystarczyć zaoferowanie pożywienia. Smoki przywiązują się również do ludzi, którzy im pomogli lub uratowali je z niebezpiecznej sytuacji. Podstawowym testem sprawdzającym, czy smok jest gotów zaufać człowiekowi, jest wyciągnięcie ręki i odwrócenie wzroku. Gdy zwierzę dotknie głową dłoni człowieka, nawiązując z nim pierwszy kontakt i kładąc fundamenty pod budowę dalszej więzi, można mówić o wstępnej tresurze danego osobnika – oswojeniu.

Dalszym etapem jest poznanie oswojonego smoka i budowanie z nim więzi. Jeździec może to robić, karmiąc i czyszcząc swojego podopiecznego, a także spędzając z nim czas. Dobrym sposobem na wzmocnienie relacji jest trening z danym osobnikiem oraz nauka komend i manewrów.

Metody tresury

Tresura smoków opiera się na zainteresowaniu ich i zdobyciu ich zaufania, zwykle poprzez karmienie, pomoc czy przebywanie w pobliżu i przyzwyczajanie ich do osoby jeźdźca. Znane są jednak przypadki gatunków, których zaufanie, aprobatę lub posłuszeństwo można zyskać w inny sposób.

  • Koszmar Ponocnik – położenie ręki na jego pysku i okazanie szacunku; chwycenie go za rogi i przyciśnięcie do ziemi
  • Śmiertnik Zębacz – pogładzenie kolców na ogonie, pozostając w polu widzenia smoka
  • Zębiróg Zamkogłowy – zdobycie respektu dwóch głów naraz
  • Szeptozgon – umycie zębów
  • Drzewokos – podrapanie po grzbiecie
  • Gnatochrup – ofiarowanie mu idealnej kości do jego pancerza
  • Miażdżytłuk Kafar – nieokazanie strachu przy szarży smoka; użycie wibracji do wydawania poleceń
  • Wandersmok - wykonywanie delikatnych ruchów metalową bronią, np. sztyletem, w polu widzenia smoka

Historia

W grach

DreamWorks Dragons: Rise of Berk

Szkolenie szczerbeła lol.jpg

W grze smoki mogą być tresowane co trzeci poziom. Proces ten wymaga określonej ilości drewna i trwa pewien czas – im wyższy poziom smoka, tym dłużej będzie trwała tresura. Odbywa się ona w Akademii (ang. Academy), a od 134 poziomu – w czaszy (ang. Dome Academy). Dodatkowo, by zmienić smoka w tytana na poziomie 51, a także później, odpowiednio na 90 i 134, należy wysłać go do Smoczego Sanktuarium (ang. Valka's Sanctuary).

School of Dragons

Krzyż Berk.png Osobny artykuł: School of Dragons/Poradnik

PrzykladTresurySW.png

W samouczku na samym początku rozgrywki gracz uwalnia smocze pisklę i oswaja je, wyciągając do niego dłoń. W ramach misji smok dorasta, a następnie razem ze swoim jeźdźcem odbywa pierwszą lekcję latania.

Ciekawostki

Zobacz też

Pojęcia związane ze smokami
Ogólne SmokiTresura smokówSłabości smokówAlfa
Etapy rozwoju Smocze jajaSmocze pisklętaTytaniczne smoki
Advertisement