FANDOM

Snaptrapper transparent

Artykuł dotyczy miejsca z serialu.

Jeśli szukasz miejsca z gry, sprawdź Vanaheim (gry).
Artykuł

Vanaheim - wyspa pełniąca rolę swego rodzaju smoczego cmentarza, otoczona kultem i uważana za miejsce niemal święte. Po raz pierwszy pojawia się ona w piątym sezonie serialu Jeźdźcy smoków: Na końcu świata, w odcinku A Matter of Perspective.

Oficjalny opis

Odosobnione smocze cmentarzysko o oziębłej atmosferze, Vanaheim zapewnia spokój schorowanym smokom - i stanowi niebezpieczeństwo dla wszystkich pozostałych. Chroniona przez lodowe iglice oraz stada smoków Strażników, wyspa Vanaheim przyjmuje wszystkie chore oraz stare smoki, które odbywają swoją ostatnią wędrówkę na tę świętą ziemię. Kolczaste wybrzeże i niepokojąca aura zatrzymuje wszystkich intruzów, poza najbardziej zawziętymi, w zatoce. Lecz ci, którzy zdołają przedrzeć się przez ochronę strażników, mają okazję odkryć bezcenny skarbiec w postaci smoczych szczątków jako dowód i testament tajemniczości i majestatu smoków. 

- Opis z mapy Czkawki (nieoficjalne tłumaczenie)[1]

Wygląd i lokalizacja

Vanaheim leży na północ od wyspy Berk i na zachód od Końca Świata. Położenie oraz wygląd wyspy z założenia trzymane są w tajemnicy przed ludźmi, którzy za sprawą strażników wyspy nie mają możliwości dostania się na nią, chociaż jeźdźcy zdołali odkryć oraz lepiej poznać wyspę, a także bezpiecznie się z niej wydostać. Obiecali sobie jednak, że nikomu więcej nie zdradzą tej tajemnicy.

Pierwsze, co rzuca się w oczy na wyspie, to ogromna czaszka Oszołomostracha, Króla Smoków. W symboliczny sposób reprezentuje ona nie tylko samą wyspę Vanaheim, ale także jej święte niemal przeznaczenie dla smoków. Wyspę licznie wypełniają skamieniałe kości, skały oraz mniejsze kamienie, tworzące wyspy, łuki, występy, a także groty i jaskinie. Wewnątrz nich, lecz także poza nimi, znaleźć można liczne kości smoków, które pogrupowane są w zależności od gatunku; nie ma możliwości, by szkielety różnych gatunków były wymieszane ze sobą. I tak do gatunków, których kości ukryte są w grotach, należą między innymi Śmiertnik Zębacz czy Gronkiel, a na przykład szczątki Koszmarów Ponocników spoczywają na otwartej polanie, gdzie swobodnie płoną. 

Wyspa otoczona jest ostrymi skałami, na których wartę trzymają smoki z gatunku Strażnik. Dzięki właściwej barwie, doskonale zlewają się z kamiennym otoczeniem, przez co pozostają niewidoczne bądź usypiają czujność co bystrzejszych intruzów, sprawiając wrażenie posągów.

Flora

Niewiele jest tam roślinności. W głębi wyspy znaleźć można rozległe polany i zatoki porośnięte krótką trawą, małymi krzakami oraz mchem. Rośliną charakterystyczną dla Vanaheim są rosnące w skalistych i nasłonecznionych miejscach drzewa, wydające owoce nazwane na cześć wyspy. 

Fauna

Dreamworks-Dragons

Strażnik wyspy

Na wyspie żyje niewiele gatunków smoków, lecz znaleźć można tu Strażniki oraz Smętne Zgrzytacze. Nieznane są poza tym żadne gatunki zwierząt naturalnie zamieszkujących wyspę.

Na Vaneheim przybywają wszystkie smoki, które czują, że ich życie dobiega końca, i spędzają tam kilka ostatnich dni swojego życia. Są to jedyne przypadki, poza naturalnymi mieszkańcami, gdy na wyspie spotkać można żywe zwierzęta. 

Znaczenie

Vanaheim pełni funkcję smoczego cmentarza, a została ona wybrana przez smoczy gatunek ze względu na fakt, iż jest to miejsce spoczynku Króla Smoków - Oszołomostracha. Przybywają tam stare lub też śmiertelnie chore smoki aby spędzić tam kilka swoich ostatnich dni życia. Podczas owego pobytu smoki z gatunku Strażnik troszczą się o to, aby takowym osobnikom nic nie zakłócało spokoju u kresu ich podróży. Jeżeli jednak na wyspę przybędą intruzi, gady te stają się agresywne i niezwykle zawzięte, bowiem ich przeznaczeniem, a zarazem obowiązkiem jest ochrona smoczego grobowca.

Pojawienie się

Jeźdźcy smoków: Na końcu świata

Wyspa po raz pierwszy pojawia się w piątej serii sezonu Jeźdźcy smoków: Na końcu świata, w odcinku A Matter of Perspective, kiedy to sprzeciwiając się Czkawce, bliźniaki podążają za Eruptodonem do jego ostatniego miejsca spoczynku, którym jest właśnie Vanaheim.

Następnie jest ona widoczna w odcinku W poszukiwaniu Oswalda... i kury, gdy Czkawka, Śledzik oraz Dagur przybywają na nią w poszukiwaniu Oswalda Zgodnopysznego. Jako wskazówki służą im notatki i rysunki sporządzone przez wikinga. Doprowadzają one jeźdźców znów na Vanaheim, gdzie znajdują ciało Oswalda i urządzają mu pogrzeb

W serii szóstej na wyspie rozgrywa się znaczna część akcji odcinka Strażnicy Vanaheim. Heathera przekazuje Jeźdźcom informację, że Lotnicy odkryli i zaatakowali nietkniętą do tej pory wyspę. Przyjaciele natychmiast się tam udają i odkrywają, że mieszkające tam Strażniki prawdopodobnie są martwe. Jeźdźcy udają się w pogoń za Lotnikami, poza Śledzikiem, który zostaje, by urządzić smokom godne pożegnanie. Sztukamięs z własnej inicjatywy pluje lawą dookoła smoków, i choć Śledzik sądzi, że jest to forma budowania kamiennego grobowca, okazuje się, że smoczyca instynktownie zapewnia Strażnikom ciepło, niezbędne do odzyskania sił. Faktycznie, smoki wkrótce przebudzają się.

W międzyczasie Śledzik odkrywa ogłuszonego Łowcę, który znajduje się w posiadaniu soczewki do Smoczego Oka. Po bitwie konkludującej odcinek Śledzik zdobywa soczewkę, która jest piątą, a więc ostatnią brakującą do umożliwienia odczytania tajemnicy Króla Smoków.

Ciekawostki

  • Ostatnie lata swojego życia spędził tam Oswald Zgodnopyszny, który rozbił się na brzegu Vaneheim i nie mógł już stamtąd uciec.
  • Choć lokalizacja wyspy powinna być trzymana w największej tajemnicy przed ludźmi, a ewentualni intruzi mieli być uśmiercali, niektórzy zdołali ją odkryć i przeżyć. Należą do nich Smoczy Jeźdźcy, a więc Czkawka, Astrid, Sączysmark, Śledzik, Mieczyk, Szpadka oraz Dagur i Heathera, a później także Łowcy Smoków, którzy ponadto ogłuszyli i unieszkodliwili strażników wyspy. Prócz tego, wiele lat wcześniej, Berserk Oswald Zgodnopyszny trafił na wyspę jako pierwszy człowiek. Nie udało mu się jednak opuścić wyspy i dokonał na niej żywota. 
  • Nazwa wyspy pochodzi od terminu, którym operuje mitologia nordycka — Wanaheim. Zgodnie z mitologią, jest to jeden z dziewięciu światów, zamieszkiwany przez bogów urodzaju, płodności i zdolności postrzegania przyszłości, Wanów. 
  • Ogromny szkielet stanowią skamieniałe szczątki Oszołomostracha. Ze względu na swoje naturalne przeznaczenie opiekuńcze i przywódcze, mógł tym samym uczynić wyspę miejscem świętym i symbolicznym; miejscem, w którym smoki umierają.

Przypisy

Zobacz też