FANDOM

Wódz - jest to pojęcie określające przywódcę danego klanu wikingów.

Termin

Sam termin odnosi się głównie do mężczyzn, chociaż historia zna przypadki, w których kobieta była wodzem klanu. Przykładami są pojawiająca się wyłącznie w powieściach Biuściasta Berta, wódz klanu Włamywaczek z Moczarów, Mala (wódz/królowa klanu Obronców Skrzydła) lub Atali (wódz klanu Skrzydlatych Panien).

Tytuł wodza określa przywódcę danego klanu. Prawdopodobnie najczęstszą drogą przyznawania tego tytułu jest dziedziczenie go po ojcu przez syna (z wyjątkiem damskich rodów).

Obowiązki

Głównym obowiązkiem wodza jest zarządzanie wioską, którą zamieszkuje dany klan, a także kontrolowanie i dzielenie zbiorów między mieszkańców, sprawiedliwe osądzanie przestępców, rozwiązywanie sporów, prowadzenie sądów, pomoc wikingom w ich codziennych problemach. Wódz również staje na czele wojska, gdy klan bierze udział w bitwie.  

Wódz ma prawo wygnać członka z klanu lub przyjąć nowego. 

Obyczaje

Nie wiadomo wiele na temat obyczajów związanych z zajmowaniem oraz przekazywaniem tytułu wodza, choć parę z nich zostało pokazane w kontekście plemienia Wandali.

Na Berk tytuł wodza jest dziedziczony. Przejęcie go następuje po abdykacji lub śmierci dotychczasowego wodza. Następcę naznacza Gothi, rysując mu węglem specjalny znak na czole Tak właśnie stało się z Czkawką, który przejął stanowisko po swym ojcu Stoicku Ważkim.

Znani wodzowie

W filmach

W powieściach

Galeria

Ciekawostki

  • W Twierdzy znajduje się rząd portretów wszystkich wodzów wraz z ich synami.
  • W odcinku Krótka historia pewnego portretu Śledzik stwierdza, że większość poprzednich wodzów Wandali zabijało swoich ojców, żeby przejąć władzę.
  • Według słów Śledzika najbogatszym i najbardziej uwielbianym wodzem ich klanu był Bernardyn I.