Węgorz (ang. Eel) — gatunek ryby słodko- i słonowodnej, żyjącej w rzekach i jeziorach wyspy Berk oraz okolicznych lądów, a także w słonych wodach mórz Archipelagu. Podgatunkami węgorza są zmorokrwisty węgorz, elektryczny węgorz oraz olbrzymi wrzeszczący węgorz.

Smoki nie przepadają za nimi i przeważnie się ich boją. Wyjątkiem są Tajfumerangi, które jako jedyne mogą jeść węgorze bez przykrych konsekwencji.

Opis

Węgorz jest rybą o wydłużonym ciele z parą niewielkich płetw blisko głowy. Jego oczy są stosunkowo małe, czarne, osadzone blisko nosa. Ma ciemne ciało, na grzbiecie gęsto usiane żółtymi cętkami lub paskami. Takie ostrzegawcze ubarwienie chroni węgorze przed atakami drapieżników.

Istnieją również inne odmiany, różniące się od pospolitych węgorzy ubarwieniem, wielkością czy umiejętnościami. Są to zmorokrwisty węgorz, czerwony i stanowiący składnik antidotum na węgorzą grypę, elektryczny węgorz, cechujący się umiejętnością wytwarzania wyładowań elektrycznych, oraz olbrzymi wrzeszczący węgorz, wyróżniający się ogromnym rozmiarem.

Znaczenie

Percepcja Szczerbatka po zjedzeniu zmorokrwistego węgorza

Jako jedyny gatunek ryby węgorze nie nadają się do karmienia smoków, ponieważ większość skrzydlatych gadów panicznie się ich boi. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest prawdopodobnie ich ostrzegawcza barwa, a także fakt, że po zjedzeniu ich zmorokrwistej odmiany smoki chorują. Obrazy, które widzą, stają się zniekształcone. Słuch i węch wyostrzają się do tego stopnia, że nadmiar bodźców płoszy chore zwierzęta. Zwiększa się również ich siła ognia. Lekarstwem na chorobę jest mieszanka z różnych roślin.

Węgorze stanowią pożywienie jedynie dla Tajfumerangów. Smoki z tego gatunku wykorzystują je, by zregenerować swoje siły i odnowić limit splunięć. Spożycie węgorzy wyostrza też ich zmysły, dzięki czemu są skuteczniejsze w walce.

Pojawienie się

Jak wytresować smoka

Czkawka orientuje się, że smoki nie lubią węgorzy

Węgorz pojawia się po raz pierwszy w filmie Jak wytresować smoka. Dzięki Szczerbatkowi, który pozwolił Czkawce dowiedzieć się, że smoki nie lubią węgorzy, chłopak poskramia Zębiroga Zamkogłowego na smoczym szkoleniu.

Jeźdźcy smoków

W odcinku Folwark zwierzęcy Czkawka pokazuje smokom węgorza, żeby udowodnić zwierzętom hodowlanym, że również ogromne gady boją się pewnych rzeczy. Ma nadzieję, że dzięki temu kury, owce i jaki przekonają się do nowych lokatorów wyspy. Eksperyment jednak nie przynosi oczekiwanych rezultatów, bo jeden z węgorzy ucieka, a wystraszone smoki swoim gwałtownym zachowaniem płoszą zwierzęta.

W odcinku Okrutna parka podczas opisywania nowego gatunku, Tajfumeranga, Śledzik przeprowadza na zwierzęciu test reakcji na węgorza, by sprawdzić, czy smok, jak wszystkie inne, boi się tych ryb. Okazuje się, że wręcz przeciwnie – młody Płomień po krótkiej chwili pożera węgorza. 

Jeźdźcy smoków: Obrońcy Berk

W odcinku Efekt węgorza na Berk panuje epidemia węgorzej grypy. Aby sporządzić antidotum, jeźdźcy oprócz ziół potrzebują także zmorokrwistego węgorza. Gothi jako miejsce pozyskania tej odmiany wskazuje im Wyspę Węgorzy. Czkawka decyduje się polecieć tam w pojedynkę. Po przybyciu na miejsce próbuje złowić jedną z pływających w strumieniu ryb, ale węgorz wciąga go do wody. Szczerbatek, ratując swojego jeźdźca przed atakiem całego stada, połyka fragment węgorza, przez co choruje – staje się agresywny i niebezpieczny.

Na wyspę przylatuje Śledzik, wysłany po Czkawkę i składniki. Podczas gdy Haddock próbuje zwabić swojego szalejącego wierzchowca w pułapkę, Ingerman zajmuje się jednym z Tajfumerangów. Odkrywa przy tym, że smoki tego gatunku są w stanie zregenerować siły oraz odnowić limit splunięć poprzez zjedzenie węgorzy. Po przepędzeniu Tajfumeraga i schwytaniu Szczerbatka Śledzik sporządza antidotum, dzięki któremu udaje się wyleczyć Nocną Furię.

Jeźdźcy smoków: Na końcu świata

W odcinku Smocze Oko pana tuczy (część 1) jeźdźcy wyruszają na Cmentarzysko Statków, aby tam znaleźć i pojmać Dagura, który uciekł z więzienia. Zaniepokojona złowrogą atmosferą okolicy Sztukamięs z nerwów wypluwa do wody kulę lawy, co przywabia olbrzymie wrzeszczące węgorze. Gdy przyjaciele naradzają się na jednym z okrętów, ogromne ryby przerywają ich rozmowę – otaczają statek, płosząc niemal wszystkie smoki, po czym próbują go zatopić. Na skutek ich działań Astrid wpada do wody, a ryby natychmiast ruszają do ataku. Zanim udaje im się dosięgnąć dziewczyny, zostają przepłoszone strzałem Szczerbatka. W odcinku Smocze Oko pana tuczy (część 2) olbrzymie wrzeszczące węgorze ponownie atakują jeźdźców, jednak szybko zostają przepędzone przez smoki.

W odcinku Komu Gustaw, komu wielkie agresywne ryby widoczne są za burtą statku Dagura, kiedy ten rozkazuje swoim ludziom rzucić im Gustawa na pożarcie. Chłopak ratuje się przed tym losem zdradzając Dagurowi, że ma dla niego przydatne informacje na temat Smoczego Oka, które wyjawi, jeśli Berserk daruje mu życie.

W odcinku Koszmarny koszmar Sączysmark, chcąc odzyskać względy Hakokła, próbuje wypłoszyć z wyspy samicę Koszmara Ponocnika, podrzucając jej węgorza elektrycznego. Hakokieł przybywa jednak na miejsce i staje po stronie smoczycy, odrzucając węgorza ogonem wprost w Sączysmarka, którego razi prąd.

W odcinku Szok i zgroza Czkawka nakazuje bliźniakom ściągnąć do zatoki na Końcu Świata elektrycznego węgorza, żeby ten odwrócił uwagę wrażliwych na impulsy elektryczne Wrzeńców. W tym celu Mieczyk i Szpadka mają wrzucić do wody kilka małych ryb, jednak Thorstonowie zaczynają się przepychać i od razu wyrzucają całe dwa wiadra. To skutkuje zwabieniem ogromnego elektrycznego osobnika, który dekoncentruje drapieżniki.

W odcinku Król Demolki w opałach zwykłe, zmorokrwiste i olbrzymie węgorze pojawiają się w wodnym labiryncie, którego pokonanie jest jednym z zadań, jakie musi wypełnić kandydat na króla Obrońców Skrzydła. Wybranemu przez Malę Sączysmarkowi udaje się unieszkodliwić agresywne ryby maczugą i pomyślnie przejść próbę.

W grach

School of Dragons

W grze School of Dragons węgorze są jednym z gatunków ryb możliwych do złowienia. W przeciwieństwie do innych rodzajów pożywienia nie podnoszą one poziomu energii smoka, a jedynie jego niezadowolenie. Wyjątkiem są Tajfumerangi, Śmiercipieśnie i Slithersongi, u których zwiększa się radość i energia karmionego osobnika.

U brzegów podstawowych lokacji pojawiają się także specjalne węgorze wyskakujące nad powierzchnię wody. Zestrzelenie ich ogiem aktywnego smoka pozwala podnieść poziom jego zadowolenia o 20, 40 lub 100 punktów. Węgorze dające po zestrzeleniu najwyższą wartość punktową są oznaczone niebieską aurą elektrycznych wyładowań.

Ciekawostki

Zobacz też