FANDOM

Walhalla (ang. Valhalla) - według wierzeń Wikingów jest to miejsce, do którego trafiają wielcy ludzie po śmierci (odpowiednik chrześnijańskiego Raju).

Mitologia

Walhall by Emil Doepler

Kiedy wojownik chwalebnie polegnie w walce, po jego duszę przybywają walkirie i zabierają ją do Walhalli lub do Fólkvangr (połowa poległych należy do Odyna, a druga do Frei. Ta pierwsza trafia do Walhalli). Miejsce to znajduje się w Asgardzie, czyli w świecie zamieszkanym przez bogów, Asów, a dokładniej mówiąc w zamku Odyna - Gladsheimie. Wewnątrz tego zamku płynie rzeka, Thund. Do samej Walhalli prowadzi wiecznie otwarta brama, Walgrind, czyli "wrota poległych".  

Po przekroczeniu wrót Einherjer, czyli poległy w chwale wojownik, miał się znaleźć w ogromnej komnacie, posiadającej pięćset czterdzieści bram. Na zachodniej ścianie znajdowała się głowa wilka, nad którą krążył orzeł, natomiast na dachu Walhalli mieszka koza Heiðrún oraz jeleń Eikthymir. Sama sala posiada pięćset czterdzieści hal i jest przystrojona sprzętem wojennym.  

Wojownicy spędzają dnie na ucztowaniu i pojedynkowaniu się do tymczasowej śmierci, która kończy się zmartwychwstaniem i powrotem do hali. Podczas uczt Andhrimnir, kucharz Asów, podaje mięso świętego dzika, Sahrimnira, oraz miód pitny, który wydobywa się z wymion kozy Heiðrún zamiast mleka - prawdopodobnie efekt spożywania przez nią igieł Laradu.  

Gdy nadejdzie Zmierzch Bogów, Einherjerowie ruszą w swój ostatni bój i będą walczyć po stronie Asów.  

Pięć drogowskazów

Według wierzeń wikingów, przed swoją śmiercią, zasłużony bohater i wojownik widzi pięć drogowskazów, które informują go o tym, że wkrótce trafi do Walhalli. Drogowskazy są następujące:

  1. Latające ryby
  2. Płaczące skały
  3. Śpiewające drzewa
  4. Martwy ptak
  5. "Klątwa pasterza" - stado galopujących owiec.

Drogowskazy są głównym tematem odcinka Pięć drogowskazów. Widział je Sączysmark. Później jednak okazało się, że był to żart bliźniaków.

Ciekawostki

  • Imię Walhallarama zawiera w sobie nazwę mitycznego miejsca.
  • Pyskacz wspomina o Walhalii w trakcie pogrzebu Stoicka.
  • Według wierzeń wikingów, w Walhalli czeka koza Heiðrún, która daje nieskończenie wiele mleka.
  • Mitologia nordycka mówi, że nie wszyscy wikingowie trafiają do Walhalli, jedynie ci, którzy zginęli honorową śmiercią. Ci, którzy zmarli ze starości lub choroby oraz przestępcy trafiają do Helheim, krainy rządzonej przez Hel. W przeciwieństwie do Walhalli, kraina córki Lokiego nie jest krainą szczęśliwą, a lodowym pustkowiem.