FANDOM

Widowisko snoggletog plakat
Widowisko z okazji Snoggletoga (ang. Snoggletog Pageant) — przedstawienie organizowane przez Wandali podczas obchodów tego zimowego święta. Tematyka sztuk zainspirowana jest ogólnie smokami. Widowisko pokazane jest w krótkometrażówce Święta w domu, przewidziane również było pierwotnym scenariuszem krótkometrażówki Prezent Nocnej Furii, ale ostatecznie scenę z widowiskiem usunięto.

Geneza i historia

Geneza widowiska sięga czasów konfliktu między wikingami a smokami, kiedy skrzydlate bestie regularnie napadały na wioskę Berk i siały zniszczenie. Jedynym spokojnym od ich agresji okresem było zimowych kilka dni pokrywających się z obchodami Snoggletoga, kiedy to smoki odlatywały daleko od wyspy na gody. Widowisko było formą celebrowania tygodnia spokoju od napaści smoków.

Widowisko snoggletog 2 historyczne

Stoick Ważki na scenie

W przedstawieniach występowali zarówno dorośli, jak i dzieci. Za czasów wojny miały na celu ukazywanie herozimu wikingów w scenach walk ze smokami.

Według usuniętych scen Prezentu Nocnej Furii, podczas pierwszych obchodów Snoggletoga po zaprzyjaźnieniu się ze smokami miało zostać wystawione przedstawienie, do którego Pyskacz zapomniał zmienić scenariusz i w efekcie przewidywało one pokazanie kolejnych, krwawych scen walki.

Mniej więcej w tym czasie tradycja organizowania widowisk została prawdopodobnie zawieszona. Wznowiono ją dopiero 10 lat po odejściu smoków do Ukrytego Świata, kiedy najmłodsze pokolenie Wandali, nie pamiętające smoków, zaczęło nabierać przekonania o ich nieprzyjaznej naturze i przejawiać wrogość wobec samej idei zbratania się z nimi; nie wierzyły w wartości, które kiedyś wyznawali ich rodzice. Z tej okazji Czkawka, podczas kolejnego Snoggletoga, postanawia z pomocą Pyskacza wystawić przedstawienie ukazujące historię zaprzyjaźnienia się ze smokami oraz, ogólnie, pokazać smoki z przyjaznej strony. Mimo kilku potyczek i niezgodności scenariusza z historią, cel został osiągnięty i dzieci polubiły smoki.

Organizacja

Sztuki wystawiane są na średnich rozmiarów scenie rozstawionej w publicznym miejscu, a więc na placu centralnej części wioski lub w Wielkiej Sali (w starym Berk).

Za scenariusze prawdopodobnie wszystkich przedstawień odpowiedzialny był Pyskacz Gbur.

Widowisko snoggletog homecoming 2

Pyskacz przebrany za Stoicka Ważkiego i Mieczyk grający Czkawkę

Na widowisko specjalnie przygotowywane były dekoracje, stroje oraz rekwizyty. Stroje dla wikingów miały jak najlepiej oddawać wygląd odgrywanej postaci, dosyć szczegółowo dopracowywano również atrapy smoków, choć raczej nie przypominały one żadnych konkretnych gatunków (z wyjątkiem przebrania Nocnej Furii opracowanej przez Czkawkę). Dekoracje oraz stroje wykonywane były najczęściej z drewna (np. atrapy smoków czy podwieszane pod sufitem słońce), siana lub chrustu (np. broda czy włosy stroju wikinga) oraz tkanin (kotary, stroje smoków).

W przedstawieniach dbano również o efekty specjalne; przykładowo, jako sztuczną krew w scenach walki stosowano czerwone wstążki lub jabłka (atrapę smoka wypełniano jabłkami, a po odcięciu jej głowy owoce wysypywały się na podłogę). Znający się na rzemiośle Czkawka tak opracował strój Nocnej Furii, by po pociągnięciu odpowiednich dźwigni potrafiła ona poruszać uszami, rozkładać skrzydła oraz otwierać pysk i ziać niebieskim ogniem.

Oprócz samych aktorów, w organizacji przedstawienia odpowiedzialnych było jeszcze kilka osób. Jedną z nich był sufler, przewijający scenariusz w taki sposób, aby aktorzy mogli go na bieżąco czytać. Przedstawienia uświetniała również muzyka grana przez kilku wikingów na różnych instrumentach.

Pojawienie się

Prezent Nocnej Furii (scena usunięta)

Gotnf scena usunięta widowisko 1

Szkice przedstawiające fragment niewykorzystanej sceny świątecznego widowiska

Jedna z niewykorzystanych scen krótkometrażówki poświęcona była widowisku. Podczas pierwszego Snoggletoga, który wypadł po zaprzyjaźnieniu się Wandali ze smokami, zgodnie z tradycją wystawione miało zostać przedstawienie, w którym część dzieci przebrana miała być za wikingów, a część za smoki. Pyskacz, odpowiedzialny za scenariusz, zapomniał jednak go zmienić i zamiast pokazać więź przyjaźni, jaka połączyła ludzi ze smokami, zwierzęta znów miały zostać pokazane jako śmiertelni wrogowie. Przedstawienie doszło do skutku i ku przerażeniu publiczności było w nim pełnych sztucznej krwi brutalnych scen. Stoick Ważki postanowił zainterweniować i przerwał widowisko, zauważając na forum plemienia, że przez wzgląd na pokój ze smokami dużo tradycji musi zostać zmienionych; wikingowie, ku ogólnemu poruszeniu, zdali sobie sprawę, jak wiele ich świątecznych tradycji wywodzi się z epoki wrogości wobec smoków.[1]

Święta w domu

Czkawka postanawia wystawić sztukę widząc, jak jego córka Zephyr przejawia wrogość wobec smoków, których już wprawdzie nie ma wśród wikingów, lecz których powrotu na Nowe Berk dziewczynka się spodziewa. Wódz pragnie uczcić pamięć smoków i przypomnieć oraz podkreślić rolę, jaką odegrały w życiu wikingów.

Scenariuszem zajął się Pyskacz Gbur, który z kolei bardzo tęskni za Stoickiem Ważkim. Oburzony widokiem kilkorga dzieci, które obrzucały kamieniami posąg byłego wodza, Pyskacz postanowił wykorzystać przedstawienie ku temu, by przywrócić Stoickowi jego dobre imię i podkreślić jego rolę w historii. W ten sposób w scenariuszu do widowiska pojawiło się sporo nieścisłości, które nie spodobały się Czkawce. Przykładowo, chłopak miał być przedstawiony jako przygłupi i bardzo tchórzliwy, na co Czkawka zwrócił uwagę, że przecież był dosyć odważny, skoro dał radę zestrzelić Nocną Furię, a potem się z nią zbratać. Z kolei Stoick został przedstawiony jako ten, który jako pierwszy w plemieniu oswoił smoka i przekonał pozostałych wikingów do zaprzyjaźnienia się z nimi, co bardzo mocno bagatelizowało rolę Czkawki w tych wszystkich wydarzeniach.

Widowisko snoggletog homecoming 5

Scena przedstawiająca Stoicka, Czkawkę i Szczerbatka

Mimo wielkiej niechęci Czkawki do takiego sposobu przedstawienia historii scenariusz nie ulega większym zmianom i widowisko ostatecznie dochodzi do skutku. Mieczyk odgrywa rolę Czkawki, Pyskacz - Stoicka, zaś Czkawka przebrany jest za Szczerbatka. Mimo opracowanych przez Czkawkę efektów specjalnych, jak zianie ogniem czy ruszanie uszami i skrzydłami przebrania Szczerbatka, pozbawione przemocy przedstawienie jest zbyt mało widowiskowe i publiczność, w tym dzieci, jest nim znudzona; Zephyr pogardliwie zerka na sztukę, cały czas ostrząc swoją włócznię.

Sytuacja przyjmuje niespodziewany obrót, gdy wzruszony Pyskacz niechcący trąca pochodnię i podpala kotarę. Ogień szybko rozprzestrzenia się po scenie. Wśród publiczności wybucha panika, jednak aktorzy na scenie próbują kontynuować przedstawienie. Scena jednak rozpada się i Czkawka, schowany w podwieszonym pod sufitem sceny kostiumie Szczerbatka, spada, traci równowagę i zwala się ze znajdującego się tuż za sceną urwiska. Widząc to Szczerbatek, który ze swoją rodziną przyleciał w tajemnicy na Nowe Berk, niezauważony przez nikogo (w tym przez samego Czkawkę) nurkuje, by uratować wodza przed upadkiem.

Widowisko snoggletog homecoming 6

Finałowa scena przedstawienia

W kłębach dymu, który spowił scenę, Szczerbatek bierze udział w kulminacyjnej scenie, kontynuowanej przez niezrażonego pożarem Pyskacza, w której grana przez niego postać Stoicka oswaja smoka poprzez dotknięcie jego nosa. Publiczność reaguje na tę scenę z entuzjazmem, nie zdając sobie sprawy, że Szczerbatek jest prawdziwym smokiem, a nie atrapą. Pod wpływem sztuki Zephyr przekuje się do smoków i wykonuje entuzjastyczny aplauz. Martwiąc się jednak o swojego tatę, po zakończonym przedstawieniu biegnie za kulisy; wówczas z kłębów dymu wyłania się Szczerbatek i staje przed dziewczynką. Zephyr początkowo jest przerażona, jednak widząc uśmiechający się pysk smoka przestaje się go bać. Po odlocie Szczerbatka dziewczynka jest w doskonałym nastroju, z radością rozmawia o smokach, a Czkawka jest zadowolony, że osiągnął swój cel. Dziękuje również Pyskaczowi, że mimo rozbieżności historycznych w scenariuszu doskonale uczcił pamięć Stoicka Ważkiego.

Galeria

Przypisy

  1. "The Guardians boards reminded me that..." - Kat Thorson Good