FANDOM

Artykuł
Życie tu jest wspaniałe, choć nie dla tych o trwożnym sercu. Widzicie, większość ludzi w wolnym czasie lubi dłubać w drewnie, względnie wyszywać. A my upodobaliśmy sobie coś, co nazywamy... wyścigami smoków!

Czkawka, Jak wytresować smoka 2

Wyścigi

Sączysmark i Astrid na swoich smokach, rywalizują w wyścigach smoków

Wyścigi smoków (ang. Dragon Racing) — zawody sportowe organizowane regularnie na wyspie Berk jako ulubiona forma rozrywki Wandali. Biorą w nich udział jeźdźcy oraz wytresowane przez nich smoki, zaś rozgrywki oglądane są przez zgromadzonych wzdłuż trasy wyścigów wikingów.

Wyścigi po raz pierwszy zostają pokazane i omówione w filmie Jak wytresować smoka 2, a historii ich powstania została poświęcona krótkometrażówka Świt jeźdźców smoków.

Przebieg

Zasady ogólne

Wyścigi smoków polegają na tym, kto złapie jak najwięcej owiec za jak najwięcej punktów. Nie ma więc ustalonej trasy rozgrywek, gdyż polegają one na obserwacji i poszukiwaniach. Jeźdźcy smoków, ujeżdżając swoich podopiecznych, muszą złapać biegające po wiosce oznaczone owce, które nierzadko się przed nimi ukrywają. Następnie muszą wrzucić je do kosza z wizerunkiem swojego smoka. Na końcu rozgrywki w powietrze wystrzelona zostaje czarna owca, która po wrzuceniu do siatki kończy rozgrywki. W czasie gry zawodnicy mogą odbierać lub dobrowolnie oddawać swoje owce - nie ma reguł zapewniających czystą grę.

Kosze

Jws2 - 13
Zawodnicy wrzucają swoje owce do czegoś, co przypomina kosze do koszykówki. Jest to drewniana kładka z pięciorgiem różnokolorowych otwartych drzwiczek, na których namalowane są głowy symbolizujące smoki poszczególnych jeźdźców. W dole zawieszona jest siatka, do której trafiają złapane owce.

Punkty

JWS2 trailer 2 (20)

Czarna owca warta 10 punktów

Każda biała owca biegająca po wiosce i oznaczona kolorowym kółkiem w kształcie celownika warta jest 1 punkt. Wyjątek stanowi czarna owca, z namalowanym na głowie żółtym pasem - warta jest aż 10 punktów i w całej grze pojawia się tylko jedna sztuka, jako ostatnia i tym samym kończąca grę po jej zdobyciu przez któregoś z jeźdźców. Jest wyrzucana z katapulty przez Pyskacza w czasie ostatniego okrążenia. Pojawienie się czarnej owcy jest ogłaszane przez wikinga dmuchającego w róg.

Widownia i dekoracje

Oglądanie wyścigów w obrębie całej wioski umożliwiają wygodne trybuny wsparte na drewnianych konstrukcjach dość wysoko nad ziemią. Miejsce sędziów, w tym wodza, znajduje się na podwyższonym podium oznaczonym czerwonym gobelinem przedstawiającym Stoicka. Na czas rozgrywek wioska przyozdabiana jest dodatkowymi, barwnymi dekoracjami.

Zawodnicy

Zawodnicy biorący udział w smoczych wyścigach to zazwyczaj:

Każdy zawodnik ma swoje kolory, na które maluje sobie twarz i swojego smoka:

  • Astrid maluje siebie i smoka na pomarańczowo - niebiesko
  • Sączysmark maluje siebie i smoka na żółto - czerwono
  • Śledzik maluje siebie i smoka na pomarańczowo - zielono
  • Bliźniaki malują siebie i smoka na czarno - żółto - niebiesko
  • Czkawka maluje siebie i smoka na czerwono

Historia

Jeźdźcy smoków

Bardzo proste i zgodne ze swoją nazwą wyścigi stanowiły sporadyczną rozrywkę drużyny jeźdźców, prowadzących Smoczą Akademię. Polegały one na pokonaniu wyznaczonego odcinka na grzbiecie smoka w jak najkrótszym czasie, odnotowywanym na zegarze przez sędziego, którym zazwyczaj był Śledzik. Poszczególne duety smok-jeździec rywalizowały indywidualnie, tzn. jeden po drugim. Zwycięzcami zostawał ten duet, który był najszybszy. Przez długi czas to Czkawka, dosiadający Nocnej Furii, zwyciężał zawody, jednak wkrótce zwycięską passę przejęła Astrid, która odkryła, że nakarmiona kurczakiem Wichura lata szybciej i jest w stanie prześcignąć nawet Szczerbatka.

Świt jeźdźców smoków

W krótkometrażowce opowiedziana została historia powstania aktualnej wersji najpopularniejszej wśród Wandali rozrywki, angażującej owce. Miało to miejsce krótko po wytresowaniu smoków, gdy Czkawka i przyjaciele mieli około 15-16 lat.

AwwDOTDR

Jeźdźcy łapią rozproszone po wyspie owce

Przygotowania Wandali do świętowania corocznych regat zakłóca chaos spowodowany przez owce, które w niekontrolowany sposób uciekają swoim właścicielon i rozbiegają się po wiosce. Na prośbę mieszkańców i w końcu samego wodza, Czkawka i pozostała piątka jeźdźców dosiadają swoich smoków i wzbijają się w powietrze, by odnaleźć i odstawić do gospodarstw rozproszone zwierzęta.

Wbrew intencjom Czkawki, lecz zgodnie z wojowniczym duchem wikingów, polowanie to powoli przekształca się w rywalizację między młodzieżą, konkurującą o jak największą ilość złapanych owiec. Konkursowy charakter polowania przybiera na sile, gdy Niemy Sven rozpacza nad ucieczką jego jedynej i ukochanej czarnej owcy - jeźdźcy wykorzystują okazję i ścigają się o to, kto pierwszy odnajdzie to unikalne zwierzę. Zasady tych nieformalnych wyścigów określa Mieczyk, który tym samym staje się głównym pomysłodawcą nowego sportu.

DOTDRv

Wandale domagają się wyścigów smoków

Czkawka, wciąż niechętny rywalizacji i pełniący w tym czasie obowiązki wodza pod nieobecność Stoicka, usiłuje wybić przyjaciołom cały pomysł z głowy, jednak mają oni poparcie wszystkich mieszkańców wioski, głodnych rozrywki. Pragną oni, by wyścigi smoków stały się oficjalną rozgrywką. Gdy Stoick w końcu wraca, początkowo jest rozczarowany, że Czkawka zaniedbał przygotowania do regat, widząc jednak potencjał powstającego właśnie sportu, ogłasza wyścigi smoków nowym oficjalnym sportem wikingów.

Tak powstają wyścigi smoków, regularnie urządzane przez wikingów ku uciesze tłumu widzów. Zastąpiły one regaty.

ArenaDOTDR

Pierwsze oficjalne rozgrywki

Pierwsze oficjalne rozgrywki zorganizowane zostały w dwóch drużynach - Czkawka ze Śledzikiem oraz Sączysmark z Mieczykiem i Szpadką. Astrid nie mogła wziąć udziału w zabawie ze względu na złamaną rękę. 

Później jednak wyścigi nabrały indywidualnego charakteru i rywalizować ze sobą zaczęły pary smok-jeździec. Pierwotna punktacja to 1 punkt za białą owcę oraz 5 za czarną. Malowane były wyłącznie twarze jeźdźców, dopiero później zaczęto malować także smoki.

Jak wytresować smoka 2

Wyścigi smoków pojawiają się na początku filmu, podczas otwierającej fabułę narracji Czkawki. Rywalizują w nich AstridSączysmarkŚledzikSzpadka i Mieczyk. Czkawka sam nie bierze udziału w wyścigach, ponieważ nad ranem uciekł z wyspy w obawie przed rozmową z ojcem.

MiecSzpaJWS2

Szpadka z czarną owcą

Początkowo prowadzą bliźniaki, głównie ze względu na to, że Ingerman i Jorgenson oddają Szpadce swoje owce, chcąc jej zaimponować. Dziewczyna, choć zadowolona ze zwycięstwa w zasięgu jej ręki, jest niezwykle rozdrażniona zachowaniem chłopaków. Irytują oni także Astrid, która pragnie sprawiedliwej rozgrywki i walczy z bliźniakami o zwycięstwo. Podczas ostatniej rundy Śledzik oddaje Szpadce złapaną przez siebie czarną owcę, zapewniając jej zwycięstwo, jednak Mieczyk, choć grający w jednej drużynie z siostrą, pragnie odebrać jej trofeum. Ich kłótnię wykorzystuje Astrid, która wskakuje na ich smoka i odbiera owcę. Po nieudanej próby przejęcia owcy przez Sączysmarka, dziewczyna wrzuca owcę do swojego kosza, tym samym zwyciężając wyścigi.

Podczas ataku Oszołomostracha Drago na wyspę Berk, młodzi jeźdźcy wystrzeliwują w niebo owce niczym podczas wyścigów, by odwrócić uwagę ogromnego smoka i rozdrażnić go.

Spontanicznie zorganizowane wyścigi smoków pojawiają się również na końcu filmu, podczas porządkowania Berk po zniszczeniach dokonanych przez Oszołomostracha. Wtedy na krótko do rywalizacji dołączają Czkawka i jego smok, Szczerbatek. Łapią oni czarną owcę, nie wrzucają jej jednak do swojego kosza, lecz do kosza Astrid.

Ciekawostki

  • Prawdopodobnie sędziami są Stoick Ważki, Pyskacz GburSączyślin Jorgenson i Gothi.
    • Możliwe jest również to, że są po prostu honorowymi gośćmi, jednak Stoick oraz Pyskacz decydują o przebiegu gry, między innymi o momencie wyrzucenia czarnej owcy.
  • Wydaje się, że Astrid jest mistrzynią w wyścigach smoków.
  • Początkowo punktacja w wyścigach była nieco inna - za białą owcę dostawało się jeden punkt, zaś za czarną - pięć.
  • Sygnał dźwiękowy rogu, który sygnalizuje czarną owcę jest podobny do ryku Gromogrzmota .