FANDOM

Artykuł
Zbiczatrzasł, z Ostrolotów, długi ogon ostry jak brzytwa. Smok agresywny, niebezpieczny.

Śledzik, Kto pod kim dołki kopie (część 1)

Zbiczatrzasł (ang. Razorwhip) - gatunek niebezpiecznego smoka, przedstawiciel ostrej klasy, pojawiający się w sezonie Jeźdźcy smoków: Na końcu świata, po raz pierwszy w odcinku Kto pod kim dołki kopie (część 1). Słynie ze swoich przypominających zbroję łusek, a także ze zdolności strzelania kolcami. Najbardziej znanym przedstawicielem tego gatunku jest Szpicruta.

Wygląd

Zwierzę wyglądem przypomina Grapple Groundera. Głowa smoka jest równie wąska co szyja, zwieńczona dużym rogiem nosowym. Oczy z kolei są duże, koloru zielonego lub fioletowego. Łeb osadzony jest na długiej szyi ochranianej przez płytowy pancerz.

Tułów gada, podobnie jak szyja, jest smukły i areodynamiczny, samo ciało jest również w wielu miejscach opancerzone przez łuski o metalicznym połysku. Gad posiada cztery krótkie, acz masywne łapy do poruszania się po lądzie. Na zgięciach wąskich, proporcjonalnych skrzydeł umiejscowione są zakrzywione pazury, zaś na grzbiecie rząd kolców.

Charakterystyczną cechą, od której wzięła się nazwa gatunku, jest giętki, biczowaty ogon z kilkoma mniejszymi kolcami. Jest na tyle silny, by pozwolić smokowi przeciąć nim mniejsze drzewo.

Prawdopodobnie nozdrza umieszczone na długim rogu nosowym wyżej niż reszta głowy działają jak rurka do nurkowania, ułatwiając Zbiczatrzasłowi łowienie w płytkiej wodzie ślimaków morskich i małży, które są głównym pożywieniem tego smoka.

Siedlisko i dieta

Głównym siedliskiem Zbiczatrzasłów jest Wyspa Skrzydlatych Panien, gdzie rodzi się większość młodych tego gatunku. Ze względu na agresję samców, które często zabijają nieswoje młode, nad dorastaniem piskląt czuwa powołane do tego plemię Skrzydlatych Panien. Opiekują się one młodymi do czasu, aż wyrosną i będą w stanie same o siebie zadbać.

Według mapy Czkawki, Zbiczatrzasła można spotkać w okolicach Cmentarzyska Statków, jednak jest to prawdopodobnie tymczasowe miejsce przebywania Szpicruty. Natomiast według gry DreamWorks Dragons: Rise of Berk gatunek ten zamieszkuje Shredstone Walls.

Zbiczatrzasł, jak inne smoki, jest mięsożerny. Jego głównym pożywieniem są ślimaki morskie. Prawdopodobnie żywi się także rybami i innymi małymi zwierzętami.

Zachowanie i tresura

Gatunek Zbiczatrzasłów znajdował się niegdyś na skraju wyginięcia, ponieważ samce tego gatunku nie wahają się uśmiercać potomstwa swoich rywali. Takie zachowanie jest wciąż spotykane pośród Zbiczatrzasłów, przez co pisklęta są szczególnie zagrożone. Przez kilka tygodni po wykluciu ochronę stara się im zapewnić matka, jednak przed osiągnięciem wystarczającej samodzielności często są narażone na ataki samców. Na Wyspie Skrzydlatych Panien, by zmniejszyć zagrożenie, krótko od wyklucia pisklętami zaczynają zajmować się ludzie.

Zbiczatrzasły są z natury samotnikami, z powodu skrajnej agresji i braku zaufania. Jednak ci, którzy udowodnią smokowi, że są godni jego zaufania, zyskają potężnego sojusznika i przyjaciela na całe życie. Smoki są bardzo opiekuńcze w stosunku do swoich bliskich, a także waleczne - na rozkaz tresera nie zawahają się nawet zabić. Niechętnie poznają nowych ludzi czy smoki i się z nimi integrują.

Sposobem na wytresowanie Zbiczatrzasła jest przede wszystkim pomoc mu i zyskanie jego zaufania.

Moce i umiejętności

Ogień

Windshear fire

Ogień Zbiczatrzasła to wąski strumień jasnobłękitnego ognia o bardzo dużej sile. Może spalić doszczętnie człowieka z odległości nawet 30 metrów. Strumień najpierw uderza w swój cel, a dopiero później eksploduje.

Ogon

Gatunek ten posiada długi, ostry, silny ogon, którego zwierzę używa jako bicz. Dzięki niemu Zbiczatrzasł jest w stanie naciąć skałę lub nawet wyrwać drzewo z korzeniami. Smok może strzelać kolcami z ogona, podobnie jak Śmiertnik Zębacz. Używa go również do oplatania i duszenia swojej ofiary.

Umiejętności bojowe

Łuski przypominające zbroję mogą wskazywać na jego umiejętności bojowe i obronne. Zwierzę posiada niesamowitą precyzję, a także zwrotność, szybkość i zwinność w powietrzu.

Inne umiejętności

Gatunek ten posiada trujące łzy.

Etapy rozwoju

  • Jajo
  • Pisklę
  • Dorosły osobnik
  • Tytan

Jajo

Jajo Zbiczatrzasła pojawia się jedynie w grach. Skorupa składa się z charakterystycznych struktur, podobnych do łusek pancerza u dorosłego osobnika. Sprawia to, że jajo nie jest idealnie równe i gładkie. Ma srebrnomiedziany, metalicznie połyskujący kolor i kształt zbliżony do owalnego.

Pisklę

Pisklęta Zbiczatrzasła pojawiają się w grach oraz w odcinku Aniołki Sączysmarka. Główną różnicą między dorosłym osobnikiem a świeżo wyklutym pisklęciem jest jego budowa anatomiczna. Mały smok jest oczywiście mniejszy, nie ma dobrze rozwiniętych kolców, między innymi na skrzydłach i ogonie, również charakterystyczny róg nosowy jest nieco mniejszy i tępy. Skrzydła młodego są zbyt duże w stosunku do reszty ciała. Ponadto pisklęta są ślepe, przez co nie są zdolne do samodzielnego życia i przez długi czas muszą być doglądane.

Tytan

Tytaniczny Zbiczatrzasł ma nieco ciemniejsze łuski niż forma dorosła. Zdaje się również mieć większą ilość kolców na ciele, pojawiają się i nowe ostre kończenia, między innymi na łokciach i pancerzu.

Słabości

Symbol Osobny artykuł: Słabości smoków

Pojawienie się

Jeźdźcy smoków: Na końcu świata

Smok pojawia się po raz pierwszy w odcinkach Kto pod kim dołki kopie (część 1) oraz Kto pod kim dołki kopie (część 2). Najpierw Gruby i Wiadro opisują jeźdźcom smoka, który, kierowany przez zamaskowanego jeźdźca, zaatakował przepływający w pobliżu statek, a na podstawie ich relacji Śledzik sporządza jego rysunek. Potem okazuje się, że informacje o tym smoku znajdują się w Smoczym Oku. Gdy w końcu jeźdźcom udaje się zlokalizować tajemniczego jeźdźca i jego smoka, poznają przedstawiciela gatunku Zbiczatrzasł o imieniu Szpicruta, wytresowanego przez Heatherę.

Ilekroć pojawia się Heathera, zwykle jest z nią również jej smoczyca. W odcinku I co tu zrobić z Heatherą dziewczyna na dobre przyłącza się do grona jeźdźców, więc ona i Szpicruta pojawiają się częściej.

W odcinku Potrójny cios, inny przedstawiciel gatunku Zbiczatrzasł bierze udział w walkach smoków.

Na smokach tego gatunku skupia się odcinek Aniołki Sączysmarka, w którym jeźdźcy poznają plemię Skrzydlatych Panien. Jego członkinie potrafią latać, gdyż noszą na plecach pisklęta Zbiczatrzasłów. Od przywódczyni imieniem Atali Astrid, Szpadka i Heathera dowiadują się, że należące do klanu kobiety opiekują się wszystkimi młodymi Zbiczatrzasłami od wyklucia do czasu uzyskania przez osobniki wzroku (rodzą się ślepe) oraz osiągnięcia przez nie zdolności latania i wystarczającej siły, dzięki czemu będą zdolne przeżyć bez pomocy. Okazuje się, że dorosłe samce Zbiczatrzasłów są nieprzyjaźnie nastawione do nieswoich młodych i często je zabijają, dlatego pisklęta nie mogą się wychowywać przy swoich prawdziwych matkach. Ilekroć później pojawiają się Skrzydlate Panny, razem z nimi zawsze przebywają ich pisklęta.

W odcinku A kto tu dowodzi? z powodu niedopatrzenia jednej z kobiet, Minden, Atali zostaje zestrzelona, a jej pisklę łamie skrzydło. Maluchowi pomaga Czkawka. Sączysmark odkrywa, że młode reagują na pewien dźwięk, przeskakując na plecy innej osoby, co przyjaciele wykorzystują, by rozprawić się z Łowcami Smoków.

W odcinku Wypadki Szpadki jeźdźcy uczestniczą w wykluwaniu się młodych. Kiedy Zbiczatrzasły wybierają swoje opiekunki, Szpadka zakłóca swoimi słowami ceremonię i to do niej, a nie do Atali, przywiązuje się jeden ze smoków - Skrzydlatek. Jako że pisklę nie chce opuścić bliźniaczki, przywódczyni zabrania rozdzielać ich siłą. Szpadka musi spróbować swoich sił jako Skrzydlata Panna. Nie ma na to wprawdzie najmniejszej ochoty i nic jej nie wychodzi, ale w większości czynności wyręcza ją dosłownie zakochany w Skrzydlatku Mieczyk - oczywiście wspomaga siostrę z ukrycia, gdyż jako mężczyzna nie może podjąć się opieki nad pisklętami. Szpadce ostatecznie udaje się współpraca ze Skrzydlatkiem i w czasie ataku Łowców wspólnie ratują Atali. Jednak kiedy okazuje się, że aby nadal zajmować się młodym, Szpadka nie może opuścić wyspy, Skrzydlatek dobrowolnie powraca do przywódczyni klanu.

Zbiczatrzasły wraz ze Skrzydlatymi Pannami pojawiają się też w odcinku Król smoków (część 2) podczas wielkiej bitwy.

Znani przedstawiciele

Z filmów i serialu

Z gier

DreamWorks Dragons: Rise of Berk

DreamWorks Dragons: Titan Uprising

W grach

DreamWorks Dragons: Rise of Berk

School of Dragons

Zbiczatrzasł pojawił się wraz z aktualizacją 7 sierpnia 2015 roku. Jego jajo kosztuje 500 gemów i wykluwa się 12 godzin. Można je również pozyskać poprzez wykonanie odpowiedniej misji z rozszerzenia Call of the Death Song. Smok od jednej z aktualizacji posiada własną animację.

Ciekawostki

  • W czasie lotu skrzydła Zbiczatrzasł wydają charakterystyczny, metaliczny dźwięk.
  • Gatunek ten posiada najsilniejszy pancerz wśród smoków ostrej klasy.
  • W odcinku Aniołki Sączysmarka wyjawione zostało, że Zbiczatrzasły rodzą się ślepe.

Zobacz też

Gatunki smoków z filmów, serialu i gier
Pojęcia związane ze smokami
Ogólne SmokiTresura smokówSłabości smokówAlfa
Etapy rozwoju Smocze jajaSmocze pisklętaTytaniczne smoki